Węgrzy zaczynają od wykupienia praw do zarządzania lotniskiem w Budapeszcie od prywatnego inwestora. Koszt? 4 mld euro. Rząd wspierają Francuzi z firmy Vinci Airports. Mają uzyskać 20 proc. udziałów w nowym konsorcjum, a w rękach Węgier pozostanie 80 proc. "W późniejszym terminie ma ewentualnie dołączyć katarski fundusz inwestycyjny Qatar Investment Authority, który przejąłby 29 proc. udziałów" - czytamy.
Co ciekawe, Vinci Airports to ta sama firma, która wraz z australijskim IFM Global Infrastructure Fund, ma być strategicznym inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Czy w tej sytuacji rozbudowany budapeszteński port miałby konkurować z polskim CPK? Konkrety tego projektu mają zostać ogłoszone przez węgierski rząd na początku lipca" - pyra retorycznie "Rz". Wiadomo, że Victor Orban spotkał się z Nicolasem Notebaertem, szefem Vinci Airports. Pierwsze planowane inwestycje mają pochłonąć miliard euro.
Sekretarz stanu ds. komunikacji międzynarodowej Węgier potwierdził w mediach społecznościowych, że pieniądze te zostaną wydane na usprawnienie funkcjonowania budapeszteńskiego lotniska i budowę nowego terminala.
Budapeszt rośnie w siłę. 30 mln pasażerów w 2030 r.
Na lotnisku w Budapeszcie w ubiegłym roku odprawiło się 14,7 mln pasażerów, a zysk netto zarządzającej nim spółki wyniósł 74 mln euro. "To także ogromny port cargo, co jest zrozumiałe w sytuacji, kiedy to Węgry właśnie są chętnie wybierane przez inwestorów zagranicznych, zwłaszcza z branży motoryzacyjnej. Nie mówiąc o tym, że porównywany z Wiedniem Budapeszt sam w sobie jest wielką atrakcją turystyczną" - czytamy.
Plany rozwoju lotniska w Budapeszcie mają służyć "połączeniu stolic na wschodzie i zachodzie". Łączy się je z planami Chińczyków, aby wybudować szybką kolej z Serbii do Budapesztu i najprawdopodobniej pociągnąć ją do lotniska.
"Jak na razie związany z rządem Nézőpont Institute wyliczył, że dotychczasowa inwestycja w lotnisko zwróci się w ciągu 25 lat, a w roku 2030 odprawi się tam 30 mln pasażerów. W ostatnim roku przed pandemią było to 16,2 mln" - pisze "Rz".
"Duże i niebezpieczne ustępstwa". Rząd o wyborze Vinci Airports
W środę na konferencji prasowej Donald Tusk dał zielone światło dla budowy lotniska w Baranowie. Przedstawił też założenia zmian w koncepcji komponentu kolejowego wielkiej inwestycji. Odniesiono się też do kwestii Vinci Airports i IFM jako inwestora strategicznego.
- Spółka poszukiwała zewnętrznego inwestora. Udało się go znaleźć, za cenę dużych i niebezpiecznych ustępstw - powiedział Maciej Lasek, wiceminister i pełnomocnik rządu ds. CPK. Dodał, że dopiero teraz wstępne porozumienie jest analizowane przez Prokuratorię Generalną.