Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Węgrzy chcą zbudować własny "CPK". Zagrozi lotnisku w Baranowie?

21
Podziel się:

W żadnym rankingu Budapeszt nie jest brany pod uwagę. Ale według nieoficjalnych informacji węgierskich mediów to u nich właśnie ma powstać największy port przesiadkowy w Europie Środkowej - pisze "Rzeczpospolita". Pomoże inwestor - ten sam, który ma budować lotnisko w Baranowie.

Węgrzy chcą zbudować własny "CPK". Zagrozi lotnisku w Baranowie?
Lotnisko w Budapeszcie (Getty Images, Akos Stiller)

Węgrzy zaczynają od wykupienia praw do zarządzania lotniskiem w Budapeszcie od prywatnego inwestora. Koszt? 4 mld euro. Rząd wspierają Francuzi z firmy Vinci Airports. Mają uzyskać 20 proc. udziałów w nowym konsorcjum, a w rękach Węgier pozostanie 80 proc. "W późniejszym terminie ma ewentualnie dołączyć katarski fundusz inwestycyjny Qatar Investment Authority, który przejąłby 29 proc. udziałów" - czytamy.

Co ciekawe, Vinci Airports to ta sama firma, która wraz z australijskim IFM Global Infrastructure Fund, ma być strategicznym inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: CPK z "zielonym światłem"? "Będzie dużym portem lotniczym"

"Czy w tej sytuacji rozbudowany budapeszteński port miałby konkurować z polskim CPK? Konkrety tego projektu mają zostać ogłoszone przez węgierski rząd na początku lipca" - pyra retorycznie "Rz". Wiadomo, że Victor Orban spotkał się z Nicolasem Notebaertem, szefem Vinci Airports. Pierwsze planowane inwestycje mają pochłonąć miliard euro.

Sekretarz stanu ds. komunikacji międzynarodowej Węgier potwierdził w mediach społecznościowych, że pieniądze te zostaną wydane na usprawnienie funkcjonowania budapeszteńskiego lotniska i budowę nowego terminala.

Budapeszt rośnie w siłę. 30 mln pasażerów w 2030 r.

Na lotnisku w Budapeszcie w ubiegłym roku odprawiło się 14,7 mln pasażerów, a zysk netto zarządzającej nim spółki wyniósł 74 mln euro. "To także ogromny port cargo, co jest zrozumiałe w sytuacji, kiedy to Węgry właśnie są chętnie wybierane przez inwestorów zagranicznych, zwłaszcza z branży motoryzacyjnej. Nie mówiąc o tym, że porównywany z Wiedniem Budapeszt sam w sobie jest wielką atrakcją turystyczną" - czytamy.

Plany rozwoju lotniska w Budapeszcie mają służyć "połączeniu stolic na wschodzie i zachodzie". Łączy się je z planami Chińczyków, aby wybudować szybką kolej z Serbii do Budapesztu i najprawdopodobniej pociągnąć ją do lotniska.

"Jak na razie związany z rządem Nézőpont Institute wyliczył, że dotychczasowa inwestycja w lotnisko zwróci się w ciągu 25 lat, a w roku 2030 odprawi się tam 30 mln pasażerów. W ostatnim roku przed pandemią było to 16,2 mln" - pisze "Rz".

"Duże i niebezpieczne ustępstwa". Rząd o wyborze Vinci Airports

W środę na konferencji prasowej Donald Tusk dał zielone światło dla budowy lotniska w Baranowie. Przedstawił też założenia zmian w koncepcji komponentu kolejowego wielkiej inwestycji. Odniesiono się też do kwestii Vinci Airports i IFM jako inwestora strategicznego.

- Spółka poszukiwała zewnętrznego inwestora. Udało się go znaleźć, za cenę dużych i niebezpiecznych ustępstw - powiedział Maciej Lasek, wiceminister i pełnomocnik rządu ds. CPK. Dodał, że dopiero teraz wstępne porozumienie jest analizowane przez Prokuratorię Generalną.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
Stary
5 miesięcy temu
Może Sławomir Nowak pokieruje nowym CPK?
Erazm
5 miesięcy temu
Kilka miesięcy po ogłoszeniu pierwszej koncepcji CPK prestiżowe,, światowe stowarzyszenie IATA opublikowało opinie, że jest to najlepsza koncepcja portu lotniczego, jaka powstała na świecie w ostatnich 20 czy 30 latach. Integracja WIELU PAŃSTW w jednej inwestycji kolejowo-lotniczej była absolutnym novum na świecie. Wtedy koncepcja obejmowała Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Austrię, Niemcy-Berlin ( i ew. w przyszłości państwa bałtyckie). Od tego czasu minęło prawie 10 lat. W Polsce nie stało się nic W tym czasie Niemcy, Francja, Czechy zaczęły tkać międzynarodowe sieci, łącząc kolejami europejskie stolice i duże miasta, a Unia postanowiła, ze będzie płacić za zielony transport, czyli za koleje. Dziś Budapeszt chce wybudować międzynarodowy hub. A w Polsce... awantura pt. "Kto komu mocniej przyłoży", a nie współpraca by zbudować razem coś, by było jak najlepiej dla Polski i Polaków. ("Polacy to wspaniały naród, ale ciągle maja beznadziejnych przywódców". Winston Churchil).
Mathieu
5 miesięcy temu
Czy Ci inwestorzy poszaleli, przecież już za dwa lata będzie gotowy audyt Laska, a potem być może będą mogli zainwestować w Polsce.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
Kapitan 747
5 miesięcy temu
WEGRZY W WARSZAWIE mogli by sie przesiadac w lotach do Helsinek, Sztokholmu i Szczecina. Innych kierunkow nie widze.
Nogi
5 miesięcy temu
Trzeba było dłużej zwlekać opuzniać austria tez teraz buduje tak to byśmy juz mieli w 2026roku
Monika
5 miesięcy temu
Przecież to było do przewidzenia. Najważniejsze jest Cargo, ale Tusk przecież nie pozwoli żeby cło było płacone dla dobra Polski, a nie Niemiec .
Zyski czyli s...
5 miesięcy temu
Radom to dopiero ma sukcesy?
NS..
5 miesięcy temu
Węgrzy wybudują swoje CPK, Putin wybuduje swoje KaCaPa a my zbudujemy nowy PCK
...
Następna strona