Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Węzeł w okrojonym kształcie. Z Krakowa do CPK przez Warszawę?

39
Podziel się:

Czy mieszkańcy Krakowa i Katowic będą mieli bezpośrednie połączenia kolejowe do lotniska w Baranowie, czy też będą musieli się przesiadać w Warszawie? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju - pisze w poniedziałkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna".

Węzeł w okrojonym kształcie. Z Krakowa do CPK przez Warszawę?
CPK. Wizualizacje z października 2024 r. (materiały prasowe, CPK)

Jak zaznaczono, "we właśnie konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski", a "budowa łącznika Centralnej Magistrali Kolejowej z CPK kosztowałaby 4 mld zł".

Niewygodne rozwiązania

"Stowarzyszenie Tak dla CPK zarzuca spółce Centralny Port Komunikacyjny i rządowi, że przy planowanym lotnisku w Baranowie szykują niewygodne rozwiązania komunikacyjne. Maciej Wilk, szef tej organizacji oraz były wiceprezes LOT, wytyka, że w konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski – z Krakowa, Katowic czy Rzeszowa" - czytamy w artykule.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak nauczycielka zarobiła fortunę na sprzedaży butów? - Dominika Żak w Biznes Klasie

Jak wyjaśniono, "według planów pociągi z tych miast mają docierać do Warszawy po staremu – z Centralnej Magistrali Kolejowej skręcą w kierunku Grodziska Mazowieckiego i dalej pomkną w stronę stolicy". "Poprzedni zarząd spółki CPK przewidywał jednak, że ogromna większość pociągów z południa Polsku w drodze do Warszawy ma przejeżdżać pod lotniskiem. Umożliwiałby to układ węzła kolejowego w rejonie portu. Centralna Magistrala Kolejowa miała być powiązana z CPK dzięki dwóm kilkunastokilometrowym łącznicom kolejowym, które pozwalałyby dojeżdżać do podziemnej stacji pod lotniskiem z dwóch stron. To umożliwiłoby kontynuowanie dalszej jazdy w różnych kierunkach – nie tylko po nowej szybkiej linii do Warszawy, lecz także np. do Poznania czy – w kolejnym etapie – do Gdańska" - przypomina "DGP".

Węzeł w okrojonym kształcie

Zaznacza, że "teraz rząd szykuje ten węzeł w okrojonym kształcie". "Niedawno spółka CPK zleciła projektowanie tylko jego części. Powstać ma przede wszystkim dokumentacja odcinków torów, które będą fragmentem linii Warszawa–Łódź, a także łącznika z istniejącą linią Warszawa-Poznań" - czytamy w artykule.

"Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak mówi teraz +DGP+, że niebawem zostanie zlecone także zaprojektowanie łącznika z CMK, którym pociągi będą mogły dotrzeć do lotniska od wschodu. Zakłada, że powstanie on jednocześnie z nową linią Warszawa–Łódź, która ma być ukończona w 2032 r." - napisano. Jak dodano, "według Malepszaka łącznikiem będą mogły kursować wybrane pociągi z Krakowa czy z Katowic do Warszawy, jednak na stacji pod CPK będą musiały zmieniać kierunek jazdy"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(39)
WYRÓŻNIONE
Zenujace
2 miesiące temu
To żenujace żeby przez zwyklą mściwośc ,zmienić dobry projekt jaki miał rząd PiS i zrobić potworka, który nijak się ma do projektu PiS dobrego uwzgledniajcego wszystkie maksymalne połączenia kolejowe nawet dla nieodległych miasteczek typu Łomża i wiele innych , które miały mieć bezpośrednie połączenia z tym portem. Zmieniono byle zmienić oczywiście na gorszy projekt ograniczony fatalny który nie wierzę , że będzie kiedykolwiek oddany do użytku
kop
2 miesiące temu
zniszczyc dobry projekt dla Polski okroic go zeby niemcy byly zadowolone i bedzie CPK we Frankfucie wiadomo kto bedzie na nas zarabiac cargo niem.
Echo
2 miesiące temu
Jeśli ktoś myśli że obecny rząd to nieudacznicy i nie potrafią nic wybudować,to są w błędzie,nic nie jest pozostawione przypadkowi.Wykonują plan nakreślony przez zleceniodawców bardzo konsekwentnie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (39)
nono
2 miesiące temu
w tym projekcie cargo było najważniejsze ale rządząca zbieranina pozwala szaleć niemieckim ruskim agentom gdzie jakieś nasze służby ,też kupione?
FILUTEK.
2 miesiące temu
CPK najbardziej potrzebne jest amerykanom w celu szybkiego przerzutu wojsk do ataku na Rosję. no i żeby mieli skąd wygodnie uciekać. bo dla Polski żadnego znaczenia nie ma. nic nie zmieni w komunikacji wewnątrz kraju. ostatnio dowiedziałem się że mieszkaniec Lublin chcąc dostać się do Kielc będzie musiał odwiedzić CPK.
sasa
2 miesiące temu
Tuskobodnarowcy bez zgody zagranicy nic nie zrobią.
QQQ
2 miesiące temu
Obecna władza bodnarowców to kpina. Mamy rząd nierobów i sługusów. Polacy kiedy zmądrzejecie?
healer
2 miesiące temu
ludzie nie mają pojęcia a piszą. Dajcie spokój z tymi wypocinami jak to nie będzie wystarczająco dużo lotów pasażerskich. To ma być port CARGO, on ma generować obroty i zyski. Ruch pasażerski to margines....
...
Następna strona