Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|
aktualizacja

Wizz Air z wielkimi problemami. Grozi mu wysoka kara

4
Podziel się:

Prezes UOKiK postawił Wizz Air Hungary zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów – poinformował w poniedziałek w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wizz Air Hungary grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Wizz Air z wielkimi problemami. Grozi mu wysoka kara
UOKiK postawił Wizz Air zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów (GETTY, NurPhoto)

Chodzi o promocję urodzinową spółki z 18 maja 2023 r. Wizz Air oferował loty do dowolnego miejsca za 35 zł. Bilet można było zarezerwować w aplikacji Wizz Air oraz na stronie internetowej spółki. Cena dotyczyła wylotu z polskiego lotniska, przy wyborze najtańszej opcji bagażu podręcznego i losowym przydziale miejsca - podał UOKiK.

UOKiK postawił Wizz Air zarzuty

"Jednak większość konsumentów, którzy kupili bilety w cenie 35 zł, nie miało okazji z nich skorzystać. Spółka anulowała umowy następnego dnia od zakupu, powołując się na błąd techniczny i deklarując natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Uznała jedynie zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji" – przypomniał UOKiK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Urząd dodał, że otrzymał liczne skargi od klientów, którzy zwracali uwagę, że "linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że namawiały cały dzień, by skorzystać z ich promocji".

Tymczasem informacja o zniżkach w ramach promocji urodzinowej była dystrybuowana wieloma kanałami – od banera na stronie internetowej i aplikacji, przez newsletter oraz serwis Instagram. UOKiK wskazał, że cena biletów w wysokości 35 zł była "zbliżona do kwot, za jakie można rezerwować loty organizowane przez Wizz Air w ramach różnych innych promocji (od 39 zł za podróż w obie strony)".

W efekcie – jak podał Urząd - w związku z działaniami Wizz Air Hungary prezes UOKiK postawił spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

- Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air, podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Tanie linie lotnicze pod lupą urzędu

Urząd przypomniał, że w sprawie Wizz Air toczy się również postępowanie "dotyczące uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone", a związane z usługą "Elastyczny towarzysz podróży". Umożliwiała ona tworzenie rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online. Według UOKiK konsumenci zwracali uwagę, że przewoźnik nie zwraca opłaty za usługę (58 zł od osoby) w sytuacji, gdy lot zostanie przez spółkę odwołany.

Wizz Air zmienił wprawdzie wzorzec umowy, jednak według UOKiK nadal "zawiera postanowienia wzbudzające wątpliwości". Przewoźnik dopuszcza możliwość zwrotu pieniędzy za niewykonaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia ją od złożenia przez podróżujących stosownego wniosku.

- Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności – powiedział prezes UOKiK, cytowany w komunikacie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
heee
10 miesięcy temu
a co faktem, że jedyny szybki kontakt do Wizzair to telefon na płatną infolinię, gdzie pierwsze minuty to słuchanie formułek?
Jack
10 miesięcy temu
Najgorszy jest overbooking Wizzaira - rezerwujesz wyjazd z rodziną na wakacje, a na lotnisku okazuje się, że nic z tego. Paranoja!
Glin
10 miesięcy temu
„Bardzo mi przykro, bardzo mi przykro” tylko tyle można usłyszeć po odwołaniu lotu 2 godziny przed wylotem.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
heee
10 miesięcy temu
a co faktem, że jedyny szybki kontakt do Wizzair to telefon na płatną infolinię, gdzie pierwsze minuty to słuchanie formułek?
Glin
10 miesięcy temu
„Bardzo mi przykro, bardzo mi przykro” tylko tyle można usłyszeć po odwołaniu lotu 2 godziny przed wylotem.
Siedmiukroli
10 miesięcy temu
Ryanair.com i wizzair.com . Często robią klientów w balona. Dlaczego unia I uokik tyle lat na to pozwala ?
Jack
10 miesięcy temu
Najgorszy jest overbooking Wizzaira - rezerwujesz wyjazd z rodziną na wakacje, a na lotnisku okazuje się, że nic z tego. Paranoja!