Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Wracają pociągi do Zakopanego. Rekord ma zostać wyrównany

10
Podziel się:

22 grudnia, po zakończeniu zasadniczej przebudowy trasy kolejowej, wracają bezpośrednie pociągi do Zakopanego – poinformowało biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Docelowo czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Zakopanem wyniesie ok. 2 godz. i 15-20 min, zatem rekord na tej trasie z 1936 r. ustanowiony przez "Luxtorpedę" będzie wyrównany.

Wracają pociągi do Zakopanego. Rekord ma zostać wyrównany
Peron nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki (PAP, Art Service)

Na kolejowej zakopiance realizowany jest ostatni, zasadniczy etap inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Obecnie kontynuowane są m.in. roboty torowe, a także w zakresie sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Wracają pociągi do Zakopanego

- W grudniu planujemy także oddanie do użytkowania stacji Zakopane, w zakresie umożliwiającym obsługę podróżnych. W przyszłym roku, na wiosnę - planowane jest wykonanie robót wykończeniowych, porządkowych, a także budowa dróg zbiorczych i zakończenie pozostałych prac - przekazała PAP Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Czas przejazdu w grudniu z Krakowa do Zakopanego dla najszybszego pociągu EIC Tatry wyniesie ok. 2 godz. 30 min/40min. Docelowo, m.in. po przeprowadzeniu wstępnej eksploatacji i dokończeniu prac, również okołotorowych jak budowa dróg, czas przejazdu na tym odcinku ma wynieść 2 godz. 15 /20 min. – dowiedziała się PAP.

Od 22 grudnia pod Tatry będzie pięć całorocznych kolejowych połączeń do Zakopanego i dwa sezonowe. Z Gdyni do Zakopanego pojadą pociągi: TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy wyruszą: EIC Tatry oraz IC Karłowicz. Czas przejazdu pociągu EIC Tatry ze stolicy pod Tatry wyniesie 4 godz. i 53 min., czyli o ponad 50 mininut szybciej względem poprzedniego rozkładu jazdy.

Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie 5 połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy. Ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin. Z Bydgoszczy natomiast sezonowy pociąg IC Halny.

Remont kolejowej zakopianki

Remont tzw. kolejowej zakopianki trwa od 2018 r. Oprócz zupełnie nowego torowiska, trasa zyskała m.in. zmodernizowane stacje i przystanki. Na odcinku Nowy Targ – Zakopane dodatkowo powstają także zupełnie nowe przystanki – w Bańskiej Niżnej i Poroninie - Misiagach.

Projekt o wartości ponad 1,1 mld zł netto jest współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pomimo kosztownego remontu składy nie pojadą szybciej niż słynna przedwojenna Luxtorpeda, czyli pociąg SAx 90080. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował m.in. pod Tatry i w roku 1936 ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków — Zakopane na 2 godziny 18 minut. Spalinowy, luksusowy pociąg pokonywał trasę Lwów – Zakopane w czasie 11 godz. i 15 min.

Na stacji końcowej w Zakopanem, dzięki inwestycji Miasta wartej niemal 80 mln zł, podróżni będą wysiadali na odnowionym, historycznym budynku dworca kolejowego. Otwarty we wrześniu dworzec jest teraz częścią Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego wraz z przyległym dworcem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
No nie...
11 miesięcy temu
Chińczycy jadą właśnie pociągiem z Pekinu do Szanghaju na wyświetlaczu miga 350km/h, czytają przetłumaczony w smartfonach ten artykuł i nie mogą rozwiązać zagadki: Dlaczego w tej starej Europie wydają ciężkie miliardy na zabytkową kolej która u nich w takim tempie jeździła 50 lat temu? Czy to wina skorumpowanych do podszewki lewackich rządów?
Emerytka
11 miesięcy temu
Czyli typowy powrót do przeszłości :)
janek1!
11 miesięcy temu
Nam się marzą jakieś koleje wielkich prędkości, a nie mamy kolei normalnych prędkości, takich, jak na Zachodzie, gdzie standardem jest prędkość pociągów pasażerskich 160 km/h i towarowych 120 km/h. Kilkanaście lat temu zakończyła się np. modernizacja szlaku Łódź -W-wa i złośliwcy nazwali to inwestycją "2 x 10", bo roboty trwały 10 lat, a czas jazdy z Łodzi do W-wy skrócił się średnio tylko o 10 min.! Może nasze prawnuki będą mogły jeździć koleją z Krakowa pod Giewont poniżej 2 godzin, a z Łodzi do W-wy poniżej godziny... Ja bym np. chętnie zostawił auto w garażu i pojechał do Zakopca pociągiem, ale... 2,5 godz. z Krakowa pod Tatry.... no nie!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Riro
3 miesiące temu
Kiedy pociąg luksusowy do Arabii Saudyjskiej z Zakopanego ?
Turysta
11 miesięcy temu
Super !!!
Atarak
11 miesięcy temu
ten pociąg jest źle pomalowany. Kolor powinien być biało-czerwrony.
janek1!
11 miesięcy temu
Nam się marzą jakieś koleje wielkich prędkości, a nie mamy kolei normalnych prędkości, takich, jak na Zachodzie, gdzie standardem jest prędkość pociągów pasażerskich 160 km/h i towarowych 120 km/h. Kilkanaście lat temu zakończyła się np. modernizacja szlaku Łódź -W-wa i złośliwcy nazwali to inwestycją "2 x 10", bo roboty trwały 10 lat, a czas jazdy z Łodzi do W-wy skrócił się średnio tylko o 10 min.! Może nasze prawnuki będą mogły jeździć koleją z Krakowa pod Giewont poniżej 2 godzin, a z Łodzi do W-wy poniżej godziny... Ja bym np. chętnie zostawił auto w garażu i pojechał do Zakopca pociągiem, ale... 2,5 godz. z Krakowa pod Tatry.... no nie!
gogo
11 miesięcy temu
Ale sensacja!!! Nie jest źle. Z Nowego Sącza do Krakowa pociągi najszybciej jadą 130km/h czyli o 5km/h szybciej niż w 1980r. wtedy na odcinku Tarnów Kraków obowiązywało 125km/h czyli mamy postęp 5km/h na 40 lat :-)) Jesteśmy lepsi od górali bo oni dorównali technice z przed 90u lat :-)))