Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Wychodzą z Polski. Zalecenie przyszło z chińskiego rządu. Pojawia się pytanie o Izerę

57
Podziel się:

- Nasza Izera ma być budowana na platformie chińskiej firmy Geely Holding. Czy w tej sytuacji Geely się wycofa i Izera pójdzie do kosza? - pyta ekonomista Piotr Kuczyński, komentując doniesienia money.pl, według których firma Leapmotor wycofuje się z produkcji aut w Polsce. To odwet za decyzję UE ws. ceł.

Wychodzą z Polski. Zalecenie przyszło z chińskiego rządu. Pojawia się pytanie o Izerę
Fabryka Leapmotor w Chinach (Getty Images, Bloomberg)

- Potwierdzamy otrzymanie od firmy Leapmotor informacji o wstrzymaniu ich inwestycji w naszym kraju. Inwestor tłumaczy, że ta informacja wynika z decyzji chińskiego Ministerstwa Gospodarki - informuje money.pl biuro prasowe PAIH.

To reakcja Chin na decyzję Unii Europejskiej, która zdecydowała się wprowadzić cła na chińskie elektryki. Polska była wśród państw, które tę decyzję poparły.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Biznes na sprzedaży okularów. "Marże nawet 90%" - Mateusz Matula, prezes Kodano w Biznes Klasie

Władze w Pekinie zaleciły chińskim producentom samochodów, aby wstrzymali duże inwestycje również w krajach europejskich, których rządy poparły nałożenie dodatkowych ceł unijnych na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach - ujawnił Reuters.

"Ten rodzaj współpracy z Chińczykami nie przynosi szczególnej wartości"

Konrad Popławski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich, w rozmowie z money.pl stwierdza, że ruch Pekinu nie jest dla Polski szczególnie mocnym ciosem. - O ile informacja się potwierdzi, to nie traktowałbym jej jako poważnej straty dla polskiej gospodarki. Po pierwsze Leapmotor miał być produkowany w fabryce włosko-francuskiego Stellantisa. Nie można więc wykluczyć zmiany koncepcji po stronie koncernu, który jest naciskany przez rządy Włoch i Francji na lokowanie większej produkcji w macierzystych fabrykach - mówi.

- Po drugie, jeśli nawet miałby to być odwet, to równie dobrze mógłby on dotyczyć po prostu Stellantisa. Zarówno rządy Francji, jak i Włoch głosowały podobnie jak Polska za cłami - mówi.

Po trzecie, ten rodzaj współpracy z Chińczykami nie przynosi nam szczególnej wartości dodanej ani technologii, bo jest to koncepcja prostej montowni (tzw. system semi knock-down). Stawką sporu o cła jest zatrzymanie przemysłu w Europie, a także sprowadzenie chińskich technologii i łańcucha dostaw w dziedzinie elektromobilności do Europy. Pekinu na pewno nie cieszy taka perspektywa, gdyż dobrze wie, że analogiczna polityka pozwoliła mu niezwykle rozwinąć swój sektor motoryzacyjny, jednak musi zrozumieć, że państwa UE nie ustąpią w tym zakresie - ocenia Konrad Popławski.

"Chińskiego przemysłu nie można lekceważyć"

Piotr Kuczyński, ekonomista Xelion, w rozmowie z money.pl stwierdza, że jeśli Leapmotor faktycznie wycofa się z Polski, to w sposób oczywisty byłaby to chińska odpowiedź na wprowadzenie - również polskimi głosami - ceł na chińskie auta elektryczne sprzedawane w UE.

- Chińskiego przemysłu samochodowego nie można lekceważyć. Nawet japońska Mazda budowała swoje nowe dzieło sprzedawane w Chinach - Mazdę EZ6 - wspólnie z chińskim Changan Automobile - wskazuje.

Ekspert zwraca też uwagę na inną inwestycję, w której partnerem miała być chińska firma. - Nasza Izera ma być też budowana na platformie chińskiej firmy Geely Holding. Czy w tej sytuacji Geely też się wycofa i Izera pójdzie do kosza? - pyta retorycznie.

Robert Kędzierski, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(57)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Prezydent2025
2 miesiące temu
Na polecenie chińskich Władz, zarejestrowana w Chinach firma będąca własnością kosmopolitycznego Stellantisa wstrzymuje projekt. Zarówno Wyborcy PO-socjalizmu jak i PIS - socjalizmu musza teraz pójść po rozum do głowy. Świat w motoryzacji stał się globalny, bo to nie produkcja klapek, bucików czy okularów na których polscy biznesmeni pokazywani na tym portalu zrobili życiowe interesy.
POKO
2 miesiące temu
dla tych co nie wiedzą nasi byli zai a Niemcy nie dobre no nie ? wyreczyli sie lokajami a sami są cacy ot niemiecka UE
Xi.
2 miesiące temu
Dziękuję za takie "inwestycje" sterowane z tylnego fotela. Postawiliby fabryki, zatrudnili tysiące ludzi, uzależnili od nich dużą część gospodarki, a później straszyli zwolnieniami jeżeli nie spełni się żądań "chińskiego pana". Po tylu latach kolonizacji przez obcy kapitał mam nadzieję, że jesteśmy już wystarczająco mądrzy.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
RRT
2 miesiące temu
Przypominam że Polska głosowała za wprowadzeniem ceł na chińskie elektryki a Niemcy nie.
Wstyd
2 miesiące temu
Niemcy blokują wszystko Polsce ale to że współpracują z Putinem czyli robią interesy to oczywiście można.
buahahaha
2 miesiące temu
To ten tego ... czas na IZERE trzeciej generacji ...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (57)
Ble Ble
2 miesiące temu
No a co dalej - na pewno do ETS0, ETS 1 i ETS2 dorzucic jeszcze kilka kolejnych ETS aby walczyc z emisja gazu zycia, czyli CO2, ktorego minimalna granica to 150ppm a my jestesmy niewiele powyzej. To juz wtedy wszystko bedzie sie (nie)oplacac. Zamiast sami dac sumpt do rozwoju to ogladaja sie na innych. I dowalaj kolejne tylko podatki jakby to mialo wplynac na rozwoj czy przyspiesznie gospodarcze. Jak widac nie maja nawet cienia pojecia o ekonomii i gospdarce, albo to drugie, doskonale wiedza co robia w tym UE, pytanie dla kogo, bo na pewno nie dla Europy. Bo niedlugo to tylko skansen tu bedzie.
Borysek
2 miesiące temu
Dobrze że nie sprzedałem swojego wartburga...
Czajna
2 miesiące temu
Polska głosowała za wprowadzeniem cła a Niemcy nie ,ot taka ciekawostka. Gdzie my nie mieliśmy nic do stracenia a tylko do zyskania że strony Chin.
Trent
2 miesiące temu
kto sieje wiatr ten zbiera burze - małe rozumki rządzących zarówno Polską jak i UE znów pokazały swój geniusz
Irena
2 miesiące temu
Chinczycy juz osiągleli cel . Izera pod szyldem chińskim będzie produkowana .Polakom zostają montownie akumulatora do Izery.I dalej nie ma w Polsce rodzimego samochodu. Pytanie -gdzie są polscy biznesmeni którzy nie potrafią stworzyć wspólnego finansowania produktu pod polską flagą? Okazuje się że każdy sobie rzepkę skrobie i przez to wiele przegrywamy. Gdzie jest państwo polskie które powinno współfinansować rodzimy przemysł?
...
Następna strona