Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Wydatki na CPK. Setki milionów złotych i ani jednego kilometra

19
Podziel się:

Na program lotniskowy CPK wydano 708 mln zł, na kolejowy 496 mln zł, a na komunikację i marketing 27 mln zł - powiedział podczas czwartkowego posiedzenia Sejmu wiceszef MFiPR, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Dodał, że wcześniej przyjęte harmonogramy i koszty były nierealne.

Wydatki na CPK. Setki milionów złotych i ani jednego kilometra
Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek (PAP, PAP/Paweł Supernak)

- Na program lotniskowy (Centralnego Portu Komunikacyjnego - PAP) wydano 708 mln zł, w tym 507 mln na prace projektowe. Nie jest jeszcze gotowy projekt terminala ze stacją kolejową pod lotniskiem oraz nie jest jeszcze wydane pozwolenie na budowę. Jeżeli chodzi o program kolejowy to wydano 496 mln (...) - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, odpowiadając na pytania posłów.

Miliony złotych bez jednego kilometra

Podkreślił, że dotychczas "nie zbudowano jeszcze oczywiście ani jednego kilometra torów kolei dużych prędkości", a pozwolenia na budowę wciąż nie zostały wydane. Wyjątkiem jest tunel kolei dużych prędkości pod Łodzią, dla którego pozwolenie otrzymano. Wymienił też, że obecnie prowadzone są prace przedprojektowe i projektowe dla linii kolejowych Warszawa - Łódź, Wrocław - Poznań oraz Katowice - Ostrawa.

Zaznaczył także, że na komunikację i marketing poprzedni zarząd CPK wydał łącznie 27 mln. - Te wydatki najbardziej wzrosły w roku wyborczym, czyli wyniosły blisko 14,2 mln i były dwukrotnie wyższe niż w 2022 r. - powiedział Lasek.

Konieczność urealnienia programu

Poinformował, że w ramach wewnętrznego audytu spółka przeprowadziła weryfikację obejmującą m.in. harmonogram, zakres prac już zrealizowanych i przyjęte założenia projektu.

Na podstawie wniosków płynących z tych audytów przygotowywane są w tej chwili rekomendacje dotyczące decyzji kierunkowych dla poszczególnych elementów programu, tj. budowy nowego lotniska krajowego i nowych linii kolejowych, w tym również tych w standardzie dużych prędkości - oznajmił wiceszef MFiPR.

Dodał, że z audytu wynika m.in. konieczność urealnienia programu, bo - jak podkreślił - "jak na dłoni widać również, jak nierealne były przyjęte harmonogramy" oraz jak nieadekwatnie zostały oszacowane koszty projektu CPK. Przypomniał jednocześnie, że nie ma obecnie wątpliwości, że budowa nowego lotniska i kolejowej sieci transportowej jest potrzebna.

- Nie dyskutujemy dzisiaj, czy budować kolej dużej prędkości czy nowe lotnisko krajowe, bo nowa infrastruktura transportowa jest nam potrzebna, ale rozmawiamy o tym, jak je budować, a to wiąże się z urealnieniem i optymalizacją tego projektu. To konieczne choćby z uwagi na fakt, że już poprzedni zarząd spółki oceniał szanse otwarcia nowego lotniska w 2028 r. na zaledwie 15 do 20 proc. (...) zaś eksperci zatrudnieni w spółce oceniali to na 1 proc. - zaznaczył.

Nierealny harmonogram CPK

Lasek stwierdził też, że pierwotny harmonogram CPK, zakładający zakończenie budowy lotniska w 2027 r. i pierwsze loty w 2028 r., "od samego początku" był nierealny. Zauważył, że obecnie wstępne analizy wskazują na realne uruchomienie nowego lotniska - bez żadnego wstrzymywania prac - na drugą połowę 2032 r.

(...) to najwcześniejszy okres, dlatego niezbędne są rozwiązania pomostowe, które pozwolą na utrzymanie wzrostu ruchu lotniczego na Mazowszu i udrożnią hub przesiadkowy, którym jest Lotnisko Chopina - stwierdził wiceminister.

Spółka CPK została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
grażyna
8 miesięcy temu
tak kładka w każdym większym mieście wystarczy
qqq
8 miesięcy temu
Dzielnie broni niemieckich interesów
kristoph
8 miesięcy temu
przekop mierzei miał kosztowac max do 1 mld zl,z czego zloza bursztynu -słowa klamcy morawieckiego byly szacowane na okolo 800ml zl.rozpoczeto przekop koszty wzrosłu do 2 mld zl ,zakonczono przekop koszty jeszcze wzrosły a bursztynu jak nie bylo tak nie ma!!takie bylo planowanie pisu!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Proponuje
8 miesięcy temu
Zatrudnic Horale on wszystko potrafi….
Czytelnicy - ...
8 miesięcy temu
...CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa...., tak było, ale obecnie CPK jest własnością likwidatora, którego widzimy na zdjęciu.
Polski
8 miesięcy temu
Próbują uwalić projekt lub choć maksymalnie przeciągnąć w czasie.
qqq
8 miesięcy temu
Dzielnie broni niemieckich interesów
grażyna
8 miesięcy temu
tak kładka w każdym większym mieście wystarczy