Centrum Informacyjne Rządu poinformowało, że Rada Ministrów na wtorkowym posiedzeniu przyjęła m.in. projekt ustawy, który przewiduje wsparcie działań zmniejszających szkodliwe emisje pochodzące z transportu drogowego.
"Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, konieczne są działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu" - napisano w komunikacie.
W komunikacie podkreślono, że efektem nowych przepisów będzie poprawa jakości powietrza. Chodzi także o zmniejszenie hałasu, szczególnie uciążliwego w dużych miastach. Według autorów projektu proponowane rozwiązania przełożą się na wzrost jakości życia Polaków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Strefy Czystego Transportu. Gdzie będą obowiązkowe?
Zgodnie z projektem w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu. Zwrócono uwagę, że przekroczenie tego średniorocznego poziomu zanotowano do tej pory w 4 strefach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.
Podano również, że wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy. W przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystegotransportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie - zaznaczono.
KPRM zaznaczyła w komunikacie, że naukowcy ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego udowodnili, że powstawanie zjawiska tzw. smogu ma wpływ na zwiększenie liczby hospitalizacji i zgonów wśród obywateli.