Odbudowa 50-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 410 na trasie Złocieniec-Drawno została sfinansowana przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Celem było usprawnienie dostępu kolejowego do jednostek wojskowych. Prace nie objęły infrastruktury pasażerskiej, co uniemożliwia przywrócenie ruchu, który zlikwidowano w latach 90. Pociągiem nie można dojechać m.in. do uzdrowiska Połczyn-Zdrój.
Województwo zachodniopomorskie zastanawia się nad reaktywacją połączeń pasażerskich na tej trasie. Warunkiem jest odbudowa brakującego 27-kilometrowego odcinka Drawno-Choszczno na linii Poznań-Szczecin. Realizacja tej inwestycji umożliwiłaby uruchomienie połączeń pasażerskich łączących Choszczno ze Złocieńcem przez Kalisz Pomorski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aktualnie uzdrowisko Połczyn-Zdrój, przez które dawniej przebiegała linia 410, jest pozbawione komunikacji kolejowej. To ogranicza dostępność dla kuracjuszy. Posłanka Paulina Matysiak podkreśla, że kolej jest pożądanym środkiem transportu w miejscowościach uzdrowiskowych ze względu na niskoemisyjność i wygodę podróży.
Rekordowy 2024 rok
W ubiegłym roku polska kolej przewiozła ponad 407,5 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem od 1997 r. - podał Urząd Transportu Kolejowego. Nieznacznie względem 2023 r. spadła wartość przewozów towarowych. Z szacunków PKP Intercity wynika, że spółka poprawiła swoje przychody rok do roku trzykrotnie.
Na plus w rozliczeniu wychodzi za 2024 rok PKP Intercity. Szacunkowy wynik finansowy spółki będzie prawie trzy razy wyższy rok do roku i wyniesie ponad 220 mln zł przychodu - poinformowali w piątek dziennikarzy członkowie zarządu. Dodali, że wypracowane środki zostaną przeznaczone na zakup i modernizację taboru.