We wtorek (4 lutego) w południe obrady rozpoczął parlamentarny zespół do spraw "przeskalowanych inwestycji (m.in. CPK) i przymusowych wywłaszczeń", jak brzmi jego pełna nazwa. Głównym tematem jest kolejowy program gigainwestycji oraz rozpoczęty pod koniec 2024 r. Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć.
KPDN pozwala właścicielom działek, które przetną tory Kolei Dużych Prędkości priorytetowej dla CPK linii Łódź-Warszawa, sprzedać nieruchomości przed etapem wywłaszczeń.
Rafał Garpiel, dyrektor Pionu Relacji i Nieruchomości w CPK, powiedział, że na trasie KDP między Łodzią a Warszawą bezpośrednio znajduje się 198 działek zakwalifikowanych do nabycia, głównie zabudowanych budynkami mieszkalnymi. Nieruchomości na tej trasie ogółem jest dużo więcej. Rozmowy ze spółką o sprzedaży rozpoczęli już właściciele 186 nieruchomości. To może być wstępny etap, sprawdzający zainteresowanie, ile Centralny Port Komunikacyjny oferuje. Warunki zaakceptowało sześciu zbywców.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warunki Programu Dobrowolnych Nabyć pod KDP
Zgodnie z zapisami ustawy w ramach KPDN, za grunt można uzyskać 120 proc. jego wartości, a za budynki - 140 proc. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka np. za 100-metrowy dom z lat 60. płaci jak za nowy o takiej samej wielkości
"Przystąpienie do Programu Dobrowolnych Nabyć daje właścicielom nieruchomości większy wybór, dodatkowy czas na przeprowadzkę i możliwość dostosowania warunków sprzedaży do ich indywidualnych potrzeb. W tradycyjnej procedurze wywłaszczeniowej jedyną korzyścią właściciela jest to, że otrzymuje za swoją nieruchomość do 5 proc. więcej niż jej wartość rynkowa, a także dopłatę 10000 zł do lokalu mieszkalnego" - informuje CPK na swojej stronie internetowej.
Budowa linii KDP nr 85 między Łodzią a Warszawą ma ruszyć w przyszłym roku. Spółka CPK chciałaby zakończyć program nabyć nieruchomości w pierwszej połowie 2025 r. Decyzja środowiskowa dla trasy jest gotowa.