Według wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,2 proc. rok do roku i 2,4 proc. miesiąc do miesiąca. Niepokojące wnioski płyną również z najnowszego "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy" autorstwa ASM Sales Force Agency.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z danym zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci objętych badaniem ceny w pierwszym miesiącu 2023 roku były wyższe niż w grudniu 2022 (od początku tego roku badanie poszerzono o sieć sklepów Aldi). Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino (0,28 proc.), oraz w kanale e-grocery (0,09 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w styczniu 2023 r. wyniosła 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95 proc. w porównaniu do grudnia ubiegłego roku. Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59 proc.).
Koszyk Zakupowy. Oto jak ceny idą w górę
W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to m.in.: Netto (17,87 proc.), Biedronka (17,27 proc.), Intermarche (17,19 proc.) czy POLOmarket (17,02 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem. To wzrost o 18,90 proc. rok do roku (r/r).
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ubiegłego roku), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu 2022.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,70 proc. z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.
Wzrost cen okiem eksperta
Za nami pierwszy miesiąc 2023 roku, w którym - jak pokazują najnowsze dane - inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi, cenowymi wyborami - komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Zwraca uwagę, że wskaźniki makroekonomiczne również nie napawają optymizmem. Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego produkt krajowy brutto (PKB) w IV kwartale 2022 zmniejszył się o 2,4 proc. wobec III kwartału.
- Wiele wskazuje na to, że czeka nas silne spowolnienie gospodarcze, a inflacja nadal utrzyma się na wysokim poziomie. To nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie. Klienci sieci handlowych mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, na przykład urządzeń do wyposażenia kuchni lub salonu. W przypadku dóbr szybko zbywalnych spodziewamy się nasilenia trendu, w ramach którego konsumenci wybierają tańsze wersje znanych produktów, sięgają po marki własne lub ograniczają liczbę produktów w koszyku. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach sytuacja miała się zmienić - uważa Sierocki
Auchan bez konkurencji. Zakupy online wciąż najdroższe
Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci wciąż utrzymuje się Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37 proc. więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2022, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).
W styczniu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w styczniu 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach: 262,75 zł.
W czołówce drożyzny wciąż produkty tłuszczowe
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w styczniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.
W ośmiu analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (56,17 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 26,75 proc., produkty sypkie o 22,80 proc., nabiał o 19,10 proc., a mięso, wędliny i ryby o 15,22 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze - w styczniu 2023 r. drożej o 2,95 proc.
Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, dostępnych w sklepach stacjonarnych, internetowych i tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaży online, jak i offline.