Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KWY
|
aktualizacja

Wzrost cen nie odpuszcza. Ale w polskiej sieci sklepów ceny spadają

32
Podziel się:

W styczniu 2023 roku podstawowe zakupy były o 15 proc. droższe niż przed rokiem i o blisko 2 proc. droższe niż przed miesiącem - wynika z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino oraz w kanale e-grocery. Zdaniem eksperta konsumenci jeszcze częściej niż dotychczas będą sięgać po tańsze zamienniki lub zrezygnują z niektórych produktów.

Wzrost cen nie odpuszcza. Ale w polskiej sieci sklepów ceny spadają
Początek 2023 roku nie przyniósł spadku cen ogółem. Co będzie w kolejnych miesiącach? (East News, Bartlomiej Magierowski)

Według wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,2 proc. rok do roku 2,4 proc. miesiąc do miesiąca. Niepokojące wnioski płyną również z najnowszego "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy" autorstwa ASM Sales Force Agency.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy RPP obniży stopy procentowe? Prof. Noga: ważny jest cel inflacyjny, kluczowe będą dane GUS z marca

Z danym zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci objętych badaniem ceny w pierwszym miesiącu 2023 roku były wyższe niż w grudniu 2022 (od początku tego roku badanie poszerzono o sieć sklepów Aldi). Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino (0,28 proc.), oraz w kanale e-grocery (0,09 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w styczniu 2023 r. wyniosła 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95 proc. w porównaniu do grudnia ubiegłego roku. Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59 proc.).

Koszyk Zakupowy. Oto jak ceny idą w górę

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to m.in.: Netto (17,87 proc.), Biedronka (17,27 proc.), Intermarche (17,19 proc.) czy POLOmarket (17,02 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem. To wzrost o 18,90 proc. rok do roku (r/r).

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ubiegłego roku), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu 2022.

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,70 proc. z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.

Wzrost cen okiem eksperta

Za nami pierwszy miesiąc 2023 roku, w którym - jak pokazują najnowsze dane - inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi, cenowymi wyborami - komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zwraca uwagę, że wskaźniki makroekonomiczne również nie napawają optymizmem. Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego produkt krajowy brutto (PKB) w IV kwartale 2022 zmniejszył się o 2,4 proc. wobec III kwartału.

- Wiele wskazuje na to, że czeka nas silne spowolnienie gospodarcze, a inflacja nadal utrzyma się na wysokim poziomie. To nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie. Klienci sieci handlowych mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, na przykład urządzeń do wyposażenia kuchni lub salonu. W przypadku dóbr szybko zbywalnych spodziewamy się nasilenia trendu, w ramach którego konsumenci wybierają tańsze wersje znanych produktów, sięgają po marki własne lub ograniczają liczbę produktów w koszyku. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach sytuacja miała się zmienić - uważa Sierocki

Auchan bez konkurencji. Zakupy online wciąż najdroższe

Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci wciąż utrzymuje się Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37 proc. więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2022, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).

W styczniu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w styczniu 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach: 262,75 zł.

W czołówce drożyzny wciąż produkty tłuszczowe

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w styczniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

W ośmiu analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (56,17 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 26,75 proc., produkty sypkie o 22,80 proc., nabiał o 19,10 proc., a mięso, wędliny i ryby o 15,22 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze - w styczniu 2023 r. drożej o 2,95 proc.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, dostępnych w sklepach stacjonarnych, internetowych i tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaży online, jak i offline.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(32)
WYRÓŻNIONE
mójnick..
2 lata temu
Cudów nie ma . Jeśli ktoś zarabia 5 000 zł i niedawno płacił 1500 zł raty kredytu , to miał 3,500 zł na inne potrzeby . Jeśli teraz rata kredytu wynosi 3000zł to po opłaceniu stałych płatności nie ma już na bieganie po galeriach. Tak duże zdjęcie pieniędzy z rynku musi wywołać recesję która musi uderzyć w banki.
emeryt
2 lata temu
Tylko w Polsce ceny rosną, a inflacja maleje,inflacja jest taka jaką sobie morawiecki zażyczy to gus-główny urzad satyryczny ogłosi,waloryzacja 14,8 a inflacja 20%,ale jeszcze pis daje 13 i 14,tylko morawiecki nie wie że to nie 13 i 14 tylko dodatkowo najmniejsza emerytura minus podatek i składka zdrowotna,a 14-tke nie wszyscy emeryci dostaja ale morawiecki o tym nie wie tylko ja wlicza.Jedno wielkie oszustwo,a na zachodzie maja ubaw z polskiej inflacji,bo podobno lokomotywy i szyny kolejowe staniały i inflacja spadła.
G.a.
2 lata temu
Jak to , przecież już na płaskowyżu byliśmy kilka miesięcy temu? To co się stało ? ;-) zaraz się okaże że zmienia koszyk tak że statystycznie przed wyborami inflacja spadnie do 5%
NAJNOWSZE KOMENTARZE (32)
Nogdzie
2 lata temu
Dobra, ale gdzie jest lista produktów, które były kupowane
Krystyna
2 lata temu
Moje miasto żadna metropolia coś, ok 23 tysięcy mieszkańców, ale mamy stały zestaw sieciówek czyli 3 Biedronki, Netto, Lidla, Stokrotkę, Dino, Delikatesy Centrum, itd. i najtaniej jest ....w Lewiatanie na osiedlu. Nie żartuję. Sklep tylko ok. 200 metrów kw ale bardzo dobrze zaopatrzony i pod względem podstawowych produktów takich jak owoce, warzywa, mięso, drób, nabiał i tłuszcze to bije większą konkurencje na łeb. Pieczywo droższe niż np. Lidlu ale za to z kilku piekarni i dobre jakościowo, mięso na wagę, ciasta i ciastka na wagę, kiszona kapusta i ogórki z beczki, ogólnie produkty dla starszego pokolenia które potrafi gotować. Bez gotowych dań, bez owoców morza czy jakichś tam innych francuskich serów. Jedynie napoje droższe w Lewiatanie niż w Biedrze czy Lidlu.
Ggg
2 lata temu
5 zł więcej ? Nie wiem co wy kupujecie? Ja robię zakupy na tydzień, i praktycznie zawsze to samo : mleka, te same wędliny na kanapkę co najbardziej smakują, kawa, płatki, coś na obiady (nie na co dzień) jakieś warzywa owoce (też najczesciej te same) u mnie koszyk wychodzi 70 zl drożej niż dwa miesiące temu
Ceny
2 lata temu
Mam działkę 70 km od Warszawy. Od lat robię zakupy tylko tam. W Dino, Minuta-8 a do niedawna jeszcze w Top Markecie. Ceny - a zwłaszcza ostatnio - potrafią być o połowę niższe niż w Carrefourze u mnie pod domem w Warszawie. Głównie mięso i warzywa. Zwłaszcza drób.
STOP KORPO
2 lata temu
NIE BÓJCIE SIE RODACY ZA CHWILKĘ OSTATNI POLSKI ( NIE DO KONCA ) SKLEP DINO KTÓRY MA 51% UDZIAŁÓW BEDZIE SPRZEDANY OBCYM KORPO
...
Następna strona