"W 2022 r. otwarto 9 000 i 9 001 Żabkę, udowadniając, że mimo niesprzyjających warunków społeczno-gospodarczych sieć nadal jest w stanie tworzyć nowe rozwiązania i przyczyniać się do rozwoju przedsiębiorczości w Polsce" - czytamy w najnowszym raporcie ESG Grupy Żabka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sieć pisze o "działaniach na rzecz zmiany wizerunku sieci w celu dotarcia do szerszego grona konsumentów".
"Od kilku już lat tworzymy nowe formaty sklepów, odpowiadające na różne oczekiwania klientów w różnych lokalizacjach. Są one dostosowane do potrzeb osób często będących w ruchu, które chętnie korzystają z oferty gastronomicznej poszerzonej o gorące przekąski, kawę, kanapki i sałatki. Przyjęta przez nas strategia umożliwia franczyzobiorcom prowadzenie prężnego lokalnego biznesu" - informuje sieć.
Sieć zbadała także satysfakcję franczyzobiorców. "Przełożyło się to na spadek odsetka franczyzobiorców z własnej woli rezygnujących ze współpracy poniżej 8 proc." - informuje Żabka.
"Brak właściwego personelu". Żabka reaguje
Na co skarżą się prowadzący sklepy Żabka? Doskwierają im głównie rosnące problemy z zatrudnianiem i utrzymaniem pracowników. "Ci, którzy odchodzą z sieci, często jako powód podają brak właściwego personelu" - czytamy w rapocie.
Sieć chce rozwiązać problem, skupiając działania na:
- poprawie wizerunku, m.in. poprzez wprowadzenie nowego, bardziej nowoczesnego stroju firmowego;
- rozwoju zawodowym, m.in. poprzez udostępnianie materiałów szkoleniowych dla franczyzobiorców i sprzedawców;
- zwiększaniu motywacji, m.in. poprzez wprowadzenie nowego programu motywacyjnego dla sprzedawców.
W ostatnich latach Żabka weszła w kilka nowych segmentów biznesowych. Z największymi wydatkami wiązała się ekspansja w niszy kateringów dietetycznych i diet pudełkowych.
W 2021 r. grupa kupiła spółki Maczfit - lidera rynku diet pudełkowych i Dietly - internetową porównywarkę w ramach transakcji wartych łącznie ponad 300 mln zł - podano. Jak zaznaczono, tylko Maczfit, odkupiony od funduszu Resource Partners, kosztował 266 mln zł.
Państwo ma chrapkę na Żabkę
W 2023 r. Żabka zamierza stać się największym operatorem sklepów autonomicznych na świecie, przeganiając pod tym względem Amazona.
Na przejęcie Żabki chrapkę ma państwo. Plany zdradził w październiku ubiegłego roku prezes PiS, Jarosław Kaczyński. Na spotkaniu z wyborcami stwierdził, że sklepy Żabki "też być może zostaną odkupione". W grudniu natomiast wicepremier i minister rolnictwa Henryk Kowalczyk wskazywał, że Krajowej Grupie Spożywczej mogłoby być trudno stworzyć sieć handlową, dlatego też państwo byłoby gotowe jakąś nabyć.