Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Zaostrzone normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Rada UE zdecydowała

10
Podziel się:

Rada UE przyjęła w poniedziałek rozporządzenie o normach emisji CO2 dla pojazdów ciężkich, zaostrzające dotychczasowe przepisy. Zgodnie z nowymi regulacjami obowiązek redukcji obowiązuje niemal wszystkie nowe pojazdy ciężkie, które mają certyfikowaną wartość emisji CO2, w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary i przyczepy.

Zaostrzone normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Rada UE zdecydowała
Rada UE przyjęła w poniedziałek rozporządzenie o normach emisji CO2 dla pojazdów ciężkich (East News, Maciej Luczniewski/REPORTER)

Jak wynika z komunikatu Rady UE, w nowych przepisach utrzymano "wyznaczony na 2025 rok cel redukcji emisji o 15 proc. dla ciężkich samochodów ciężarowych o masie powyżej 16 ton".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Dla średnich samochodów ciężarowych o masie powyżej 7,5 tony i autokarów, a także niektórych pojazdów specjalistycznych, ustalono następujące cele: 45 proc. od 2030 r.(poprzednio 30 proc.), 65 proc. od 2035 r. i 90 proc. od 2040 r.

Dla autobusów miejskich wprowadzono cel osiągnięcia całkowitej bezemisyjności do 2035 r. Cel pośredni - do zrealizowania do 2030 r. - wynosi 90 proc. Autobusy międzymiastowe będą zwolnione z tego wymogu, ponieważ do celów pomiaru emisji będą uznawane za autokary.

Rozporządzenie zostanie teraz podpisane i ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE. Wejdzie w życie 20 dni po publikacji.

Plan zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w UE

Sektor pojazdów ciężkich odpowiada za ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego w UE. Normy emisji CO2 dla niektórych pojazdów ciężkich zostały ustalone po raz pierwszy w 2019 r., z celami na lata 2025-2029 i począwszy od 2030 r., z uwzględnieniem przeglądu rozporządzenia do 2022 r. - poinformowała Rada.

W lutym 2023 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rewizji norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Niniejsza zmiana stanowi integralną część pakietu legislacyjnego "Fit for 55". Zaktualizowane przepisy przyczyniają się do realizacji celu UE, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
Wolny
6 miesięcy temu
Europejczyk unijny będzie mógł posiadać riksze. A i to z certyfikatem.
Irys
6 miesięcy temu
Polacy są za biedni, żeby być w Unii Europejskiej. Kto tego jeszcze nie wie, ten się dowie.
Zgred
6 miesięcy temu
Tak jak w teorii ekonomii już dawno temu zauważono, że podnoszenie obciążeń podatkowych działa tylko do pewnego poziomu powyżej, którego dalszy wzrost podatków powoduje zmniejszenie wpływów do budżetu bo ludzie zaczynają nie płacić podatków, uciekają w szarą strefę itd. To samo będzie z tymi normami, których zaostrzanie w nieskończoność przyniesie dokładnie taki sam efekt.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Tom
6 miesięcy temu
A kto wezmie aie wreszcie za emisje glupoty z brukseli ? Ponad norme jest napewno.
Niestety
6 miesięcy temu
Idiotyzm postępujący. Biedni sponsorują fanaberie bogaczy.
Bezmyślny
6 miesięcy temu
"Zimna Prawda" kto na tym alarmie klimatycznym zarobi ???
Pomyślcie
6 miesięcy temu
Tylko trzeba sprawdzić która to rada i kto tam jest w tej radzie
Wolny
6 miesięcy temu
Europejczyk unijny będzie mógł posiadać riksze. A i to z certyfikatem.