Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Zbliża się rewolucja na kolei. Wiceminister zapowiedział kres monopolu PKP Intercity

46
Podziel się:

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z "Rzeczpospolitą" zapowiedział wprowadzenie konkurencji w przewozach dalekobieżnych. To oznacza, że monopol straci państwowa spółka PKP Intercity. O takie zmiany od dawna apelują eksperci związani z koleją.

Zbliża się rewolucja na kolei. Wiceminister zapowiedział kres monopolu PKP Intercity
PKP Intercity będzie miało konkurencję na polskich torach (East News, Zofia i Marek Bazak)

Przewoźnik zewnętrzny, aby mógł korzystać z polskich torów, musi uzyskać zgodę Urzędu Transportu Kolejowego. UTK bada wówczas, czy zaoferowane dalekobieżne, międzywojewódzkie połączenia nie zaszkodzą kursom dotowanym przez państwo. W efekcie wnioski najczęściej (choć nie zawsze) są odrzucane w trosce o ofertę PKP Intercity.

- Konkurencja w przewozach dalekobieżnych powinna się pojawić szybko. Nie powinniśmy blokować przewoźników, którzy chcą w Polsce jeździć. W mojej ocenie powinniśmy umożliwiać dostęp do przewozów dalekobieżnych operatorom komercyjnym już teraz. Uważam, iż dobrze zarządzane PKP Intercity będzie potrafiło konkurować z zagranicznymi przewoźnikami - zapowiedział w rozmowie z "Rz" Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny za kolej.

Wiceszef resortu przypomniał, że według przepisów europejskich od 2030 r. rynek stanie się otwarty. Malepszak stwierdził, że państwowy przewoźnik powinien być na to przygotowany "dużo szybciej". Ocenił do tego, że spółka PKP Intercity "powinna też szukać poprawy efektywności przez uruchamianie większej liczby pociągów w systemie komercyjnym".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czekają nas głodowe emerytury. To problem ekonomiczny, nie demograficzny - Biznes Klasa #14

Problemy PKP Intercity do pilnej poprawy

Temat zwiększenia konkurencji na polskich torach wraca regularnie, zwłaszcza w przypadku podwyżek cen biletów. Eksperci podnoszą wówczas, że wolny rynek może obniżyć koszty, a podwyższyć jakoś podróży. Takie argumenty padały ostatnio na początku 2023 r.

Wiceminister infrastruktury w rozmowie z "Rz" chwali jednak zmiany, jakie w ostatnich latach wprowadził państwowy przewoźnik - i drugi co do wielkości w Polsce po Polregio. Wskazał jednocześnie najpilniejsze sprawy do poprawy.

- W PKP Intercity wykonano dobrą pracę w zwiększeniu liczby pasażerów głównie dzięki nowym systemom sprzedaży i atrakcyjnym cenom biletów. Stawiam na więcej pracy u podstaw, lepsze wykorzystanie zasobów taborowych i zwiększenie liczby pociągów. Trzeba zwiększyć przychody, bo wiemy, że w szczytach przewozowych w okresie letnim spółka ma problemy z przewiezieniem wszystkich chętnych. Mamy do rozwiązania problem dostępności taboru, bo ponad 40 proc. jej wagonów nie pracuje i nie zarabia - powiedział Malepszak w rozmowie z dziennikiem.

Lepszej konkurencji na torach trudno się spodziewać bez podniesienia jakości, a także przepustowości infrastruktury. Wiceszef MI przypomniał, że przyjęto nowy Krajowy Program Kolejowy wart 80 mld zł, ale zastrzegł, że "bardzo dużą część tych pieniędzy stanowią projekty przechodzące jeszcze z poprzedniej perspektywy". Do tego należy doliczyć inwestycje CPK w Kolej Dużych Prędkości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(46)
WYRÓŻNIONE
Mara
11 miesięcy temu
Tak jak kiedyś sprzedali PKP Energetyke a teraz biorą się za Intercity Wydoją rozsprzedadzą majątek i tyle w temacie.
Berg
11 miesięcy temu
Powoli maszynka mieli nowe projekty. Nie będzie CPK, rozbudowy portów na Bałtyku, atomu, PKP rozmonutują, Orlen również. Wymyśla jakaś bajeczkę i ludzie to kupią.
Patriota
11 miesięcy temu
Zaczyna się, po co polskie koleje jak są niemieckie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (46)
kolejarz.
8 miesięcy temu
zdrowa konkurecja powinna byc byle nieniszczono naszych przewoznikow.
Obywatel
9 miesięcy temu
I bardzo dobrze. Byle tylko zaraz nie było dalszego wspierania PKP bo nie umie konkurować z nowymi przewoźnikami. Nie umie? No znaczy że trzeba albo zacząć od zgliszczy albo zlikwidować to koryto całkowicie. PKP to patologia od lat, jedynie oddzielające się mniejsze regionalne firmy dają radę.
Polak
10 miesięcy temu
Ludzie w komentarzach: Monopol PKPIC - Źle Rozbicie monopolu PKPIC - Też źle
666iron
11 miesięcy temu
Wraca melodia przeszłości....Dobranoc Polsko
Qazik
11 miesięcy temu
PiS zamowił w PESIE okolo 100 pociagow czy to zamowienie bedzie realizowane nie wiemy ale za to wpuszcza obcych by mogli w Polsce zarabiac , to sie w glowie nie miesci
...
Następna strona