Linia Kolei Dużych Prędkości: Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław, czyli tzw. igrek, jest pierwszą, jaką zbudować ma Centralny Port Komunikacyjny. Nawet sceptycy budowy superlotniska nie mają wątpliwości, że ta trasa powinna być uruchomiona jak najprędzej. Jej projekt, zaznaczmy, jest dużo starszy niż pomysł na inwestycję w gminie Baranów.
Jednym z kluczowych elementów linii jest tunel KDP pod centrum Łodzi. Częściowo będzie równoległy do budowanego obecnie przez PKP PLK tunelu dla (docelowo) połączeń regionalnych.
CPK poinformowało, że wojewoda łódzki wydał zgodę na drążenie nitki dla Kolei Dużych Prędkości. Dzięki temu spółka może ogłaszać przetarg. Ostatni, jeśli chodzi o tunel pod Łodzią, ponieważ inwestycję w ramach budowy "igreka" podzielono na trzy etapy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozkręca się budowa tunelu KDP pod centrum Łodzi
Od września 2023 r. trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) i budowie sieci elektroenergetycznej, podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej, a także przebudowie przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych.
Tę inwestycję za ponad 93 mln zł realizuje firma Keller Polska. Dodajmy, że to bezpośrednio pod ŁDK, czyli po zachodniej stronie podziemnego i nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna, będzie rozpoczynał się tunel.
Etap drugi to budowa komór, z których tunelownica wystartuje (na osiedlu Retkinia) oraz skończy bieg (przy ŁDK). Kontrakt na realizację tych prac CPK zawarł z Budimeksem. Opiewa na prawie 147 mln zł. Na Retkini roboty mają rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni. Natomiast te w okolicach dworca fabrycznego - po zakończeniu wzmacniania fundamentów domu kultury.
Tunel KDP pod Łodzią ma mieć długość 4,6 km i średnicę ok. 14 m. Według zapowiedzi inwestora będzie to największy podziemny tunel kolejowy w Polsce realizowany metodą automatycznej tarczy TBM.