Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|
aktualizacja

Zmiana hotelu, nieczynny basen. Ponad 20 mln zł kary dla dużego biura podroży

4
Podziel się:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 20 mln zł kary na biuro podróży Exim m.in. za wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie - poinformował UOKiK.

Zmiana hotelu, nieczynny basen. Ponad 20 mln zł kary dla dużego biura podroży
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 20 mln zł kary na biuro podróży Exim (East News, Mariusz Grzelak/REPORTER)

W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółka Exim bezprawnie wprowadzała jednostronnie zmiany w warunkach zakupionych przez turystów wycieczek, nie mając do tego podstaw w zawartej z konsumentem umowie. Modyfikacje obejmowały między innymi zmianę hotelu, brak klimatyzacji w obiekcie czy wyłączenie basenu z użytku.

Ponadto, zgodnie z informacją UOKiK, spółka nie informowała konsumentów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzała w błąd co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Największym bogactwem Polski są Polacy - Ewald Raben w Biznes Klasie

Urząd przypomniał, że aby organizator turystyki mógł dokonywać w sposób jednostronny nieznacznych zmian warunków umownych, konieczne jest, aby zastrzegł dla siebie w umowie takie uprawnienie.

W przypadku umów, które stosowało biuro podróży Exim, takiej klauzuli nie było. W związku z tym wszelkie zmiany warunków umownych spółka Exim powinna wprowadzać za zgodą klienta, co nie miało miejsca. W efekcie konsumenci, którzy nie godzili się na zmiany i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy - wyjaśnił Urząd.

Zdaniem UOKiK, biuro podróży nie udzielało ponadto konsumentom pełnej informacji, powiadamiając ich o propozycji wprowadzenia do umowy zmian o charakterze znaczącym. "W sytuacji, gdy organizator proponuje konsumentowi istotną modyfikację warunków kontraktowych (np. zmianę terminu wycieczki, miejscowości zakwaterowania), powinien jednocześnie poinformować o prawie do rezygnacji i zwrocie wszystkich wpłaconych środków" - przypomniał Urząd.

"Konsumenci dowiadywali się, że albo mogą zmianę przyjąć, albo zrezygnować z wyjazdu i przyjąć voucher bądź inną wycieczkę z oferty. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd poprzez stosowanie procedur, które zachęcały do akceptacji proponowanej zmiany bądź do wyboru bonów zamiast uzyskania zwrotu w formie pieniężnej" - podano.

UOKiK zakwestionował również bezprawne praktyki Exim wobec klientów, którzy sami rezygnowali z wykupionego wyjazdu, obejmującego przelot samolotem rejsowym. Urząd podkreślił, że zgodnie z przepisami, jeżeli klient odstępuje od umowy przed rozpoczęciem wycieczki, wówczas organizator turystyki ma prawo do obciążenia go opłatą za rezygnację, a jej wysokość wynika z treści umowy albo jest ustalana indywidualnie.

"W przypadku opłaty wyliczanej indywidualnie konsument ma prawo żądać od organizatora uzasadnienia jej wysokości. Exim uznał, że z takim żądaniem konsument powinien wystąpić w ciągu 7 dni od zakończenia wycieczki. Nie miało to żadnych podstaw prawnych, a mogło być uciążliwe w przypadku dochodzenia roszczeń" - wyjaśnił UOKiK.

Biuro podróży walczy w sądzie

W związku z zarzutami prezes UOKiK nałożył ponad 20 mln zł kary na firmę Exim. W komunikacie podkreślono, że spółka zaniechała praktyk kwestionowanych przez prezesa UOKiK, a decyzja nie jest prawomocna. Biuro podróży odwołało się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - po uprawomocnieniu, spółka Exim poinformuje konsumentów o treści decyzji i zwróci niesłusznie pobrane opłaty za odstąpienie od umowy. Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z zastępczych wydarzeń, będą również mogli żądać zwrotu pieniędzy

"Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w przypadku zmiany istotnych postanowień" - powiedział, cytowany w informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny. "Działania Exim ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do spółki" - dodał.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Hanna P.
6 dni temu
Bardzo słusznie Ja również korzystałam z pobytu w Egipcie z Exim Tour. Oferta była korzystniejdzod innych biur a na chyba tydzień przed wylotem okazało się że biuro ,,zabrało mi prawie dwa dni pobytu,, choć w ofercie były podane inne godziny wylotów. Super. Ja się decyduje na taki przelot w ofercie a potem wychodzi zupel ie co o negocjacji. Skladalam reklamacje niestety nie uznana. Bardzo dobrze ze kary istnieją na niesolidne formy. Exim Tour do nich należy. Zero odpowiedzialności.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Konsument
5 dni temu
Fajnie, że UOKiK pilnuje naszych praw i nie waha się sięgać o dotkliwe kary. Tylko co nam z tego przyjdzie na dłuższą metę, że kolejne biuro padnie, skarcone 20 milionami. Mam nadzieję, że kara będzie motywująca do poprawy, a nie do zwinięcia interesu. Bo im większa konkurencja, tym lepiej dla klientów. A Exim stosunkowo dobrze się prezentuje na tle konkurencji, zwłaszcza polskiej. Kilka razy byłem na wczasach z Eximem, bo miał najlepszą ofertę. Pamiętam tylko jeden zgrzyt: raz rezydent kazał nam oddać opaski all inclusive rano w dzień powrotu, chociaż wyjazd na lotnisko był dopiero późnym wieczorem - Exim nie potrafił wynegocjować z hotelem posiłków na ten cały dzień. Hotel był na uboczu, przy plaży, i w pobliżu nie było innej gastronomii niż hotelowa, ani nawet zwykłego sklepu. Więc po prostu zignorowaliśmy rezydenta, nie oddaliśmy opasek i do końca pobytu korzystaliśmy z gastronomii hotelowej, a po powrocie zwróciłem się z pretensjami do Eximu, gdzie pracownik stwierdził, że mogłem sobie wybrać inną ofertę, ja mu na to, że on - inną pracę... Ale przecież koniec końców nie ucierpieliśmy, lekki niesmak pozostał, ale to pikuś w porównaniu tym, co wyprawiają inne biura podróży.
Pola
21 godz. temu
Dlatego najlepsze biuro podrozy jakie polecam to wakacje.pl (juz szczegolnie oddzial na wilanowie w ch vis a vis). Zero problemow, wszystko jak w umowie i bez kruczków
Kredowy Jan
5 dni temu
my że Starą możemy się pukać bez względu na standard hotelu. Ważne że po za krajem. U nas to słabo wychodzi.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
Pola
21 godz. temu
Dlatego najlepsze biuro podrozy jakie polecam to wakacje.pl (juz szczegolnie oddzial na wilanowie w ch vis a vis). Zero problemow, wszystko jak w umowie i bez kruczków
Konsument
5 dni temu
Fajnie, że UOKiK pilnuje naszych praw i nie waha się sięgać o dotkliwe kary. Tylko co nam z tego przyjdzie na dłuższą metę, że kolejne biuro padnie, skarcone 20 milionami. Mam nadzieję, że kara będzie motywująca do poprawy, a nie do zwinięcia interesu. Bo im większa konkurencja, tym lepiej dla klientów. A Exim stosunkowo dobrze się prezentuje na tle konkurencji, zwłaszcza polskiej. Kilka razy byłem na wczasach z Eximem, bo miał najlepszą ofertę. Pamiętam tylko jeden zgrzyt: raz rezydent kazał nam oddać opaski all inclusive rano w dzień powrotu, chociaż wyjazd na lotnisko był dopiero późnym wieczorem - Exim nie potrafił wynegocjować z hotelem posiłków na ten cały dzień. Hotel był na uboczu, przy plaży, i w pobliżu nie było innej gastronomii niż hotelowa, ani nawet zwykłego sklepu. Więc po prostu zignorowaliśmy rezydenta, nie oddaliśmy opasek i do końca pobytu korzystaliśmy z gastronomii hotelowej, a po powrocie zwróciłem się z pretensjami do Eximu, gdzie pracownik stwierdził, że mogłem sobie wybrać inną ofertę, ja mu na to, że on - inną pracę... Ale przecież koniec końców nie ucierpieliśmy, lekki niesmak pozostał, ale to pikuś w porównaniu tym, co wyprawiają inne biura podróży.
Kredowy Jan
5 dni temu
my że Starą możemy się pukać bez względu na standard hotelu. Ważne że po za krajem. U nas to słabo wychodzi.
Hanna P.
6 dni temu
Bardzo słusznie Ja również korzystałam z pobytu w Egipcie z Exim Tour. Oferta była korzystniejdzod innych biur a na chyba tydzień przed wylotem okazało się że biuro ,,zabrało mi prawie dwa dni pobytu,, choć w ofercie były podane inne godziny wylotów. Super. Ja się decyduje na taki przelot w ofercie a potem wychodzi zupel ie co o negocjacji. Skladalam reklamacje niestety nie uznana. Bardzo dobrze ze kary istnieją na niesolidne formy. Exim Tour do nich należy. Zero odpowiedzialności.