Lex deweloper miał z założenia ożywić rynek mieszkań. Dzięki uproszczonym zasadom deweloperzy mieli stawiać więcej bloków na terenach zdegradowanych, których w dużych miastach nie brakuje. Nowelizacja przepisów, która nastąpiła 12 maja ubiegłego roku, sprawiła jednak, że inwestycje stanęły. Wszystko za sprawą trudnego do realizacji wskaźnika miejsc parkingowych - informuje prawo.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W znowelizowanej ustawie pojawił się wymóg budowy przynajmniej jednego miejsca parkingowego na jedno mieszkanie dla inwestycji w strefie śródmiejskiej, a poza nią - półtora miejsca. Wcześniej decyzje o tym, ile miejsc parkingowych ma powstać przy inwestycji, podejmowały samorządy.
- Budujemy tylko w oparciu o uchwały lokalizacyjne wydane przed wejściem w życie tej noweli. Pozostałe inwestycje zostały wstrzymane do czasu zmiany przepisów. Powodem są koszty - wyjaśnia w rozmowie z serwisem prawo.pl Patryk Kozierkiewicz, prawnik z Polskiego Związku Firm Deweloperskich. - Mieszkania wybudowane przy wykorzystaniu tego wskaźnika byłyby bardzo drogie - dodaje.
Jedna kondygnacja parkingu to ok. 12-13 proc. kosztów przeciętnego siedmiokondygnacyjnego budynku - wynikało z szacunków Soho Development. Średni koszt budowy miejsca parkingowego to 70 tys. zł. Stanowiska są sprzedawane po ok. 35-40 tys. zł. Ok. 35 tys. zł jest dodawane do ceny mieszkania, aby pokryć stratę.
Lex deweloper do końca 2025 r. Chcą przedłużenia
Branża liczy, że nieżyciowy przepis zniknie z przepisów. Do tej pory to się jednak nie udało, choć toczyły się prace nad dwoma projektami. Teraz kolejną, trzecią próbę planuje podjąć Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W resorcie trwają prace analityczne w tej sprawie - dowedziało się prawo.pl.
Jak czytamy w serwisie, usunięcie wskaźnika parkingowego z ustawy to niejedyny problem. Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przyniosła reformę planistyczną i skróciła czas obowiązywania lex deweloper o trzy lata, czyli do końca 2025 r. To oznacza, że nawet jeśli resort rozwoju zmieni przepisy, wiele inwestycji i tak nie powstanie. PZFD postuluje, by przedłużyć ważność ustawy do końca 2030 r. - informuje prawo.pl.