W piątek do konsultacji został skierowany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Nowelizacja ma na celu implementację wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Projekt został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego. Opinie można nadsyłać do 30 czerwca br.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
TSUE zakwestionował polskie przepisy, dotyczące oprocentowania nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia Trybunału. Przepisy te obecnie mówią, że gdy wniosek o zwrot nadpłaty podatku powstałej w wyniku orzeczenia Trybunału został złożony po upływie 30 dni od opublikowania tego orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, oprocentowanie nadpłaty jest ograniczone 30. dnia od tej publikacji. W przypadku, gdy nadpłata powstała po upływie 30-tego dnia, nadpłata nie jest oprocentowana.
W projekcie proponuje się, aby oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE przysługiwało za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu (zaliczenia jej na poczet zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych lub dnia złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych), niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty względem publikacji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - czytamy w informacji dotyczącej projektowanej ustawy.
Zmiana ws. zachowania terminu przy wnoszeniu pism
Dodano w niej, że podobną regułę dotyczącą oprocentowania należy przyjąć "w odniesieniu do nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego".
"Zasada równoważności bowiem wymaga, aby całość uregulowań dotyczących danego środka prawnego znajdowała zastosowanie jednakowo do środków prawnych opartych na naruszeniu prawa unijnego oraz tych opartych na naruszeniu prawa wewnętrznego" -wskazano.
W projekcie znajduje się także zmiana w Ordynacji podatkowej, na mocy której domniemanie zachowania terminu przy wnoszeniu pism do organów podatkowych zostanie rozszerzone. Będzie ono teraz obejmować pisma nadane do organów podatkowych "u dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe i dowolnego podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej," oraz otrzymane "przez dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe po nadaniu w państwie spoza Unii Europejskiej".