Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółkę Jura Poland oraz czterech głównych dystrybutorów jej ekspresów do kawy za zawarcie nielegalnego porozumienia cenowego. Łączna kara wynosi ponad 66 mln zł, a największą sankcję - 30 mln zł - otrzymała spółka Terg, właściciel sieci Media Expert.
Postępowanie UOKiK wykazało, że Jura Poland, wyłączny importer ekspresów Jura, ustalała minimalne ceny odsprzedaży produktów i narzucała je sprzedawcom. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Uczestnicy porozumienia nie tylko stosowali się do ustalonych cen, ale również uzgadniali warunki promocji, wartości gratisów oraz ceny podczas wyprzedaży.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że proceder ten eliminował konkurencję cenową na rynku.
Zmowa ograniczała możliwość swobodnego kształtowania cen przez sprzedawców, przez co konsumenci nie mogli kupić ekspresów Jura taniej. To rażące naruszenie zasad wolnego rynku - wskazał Chróstny.
Stale monitorowali ceny
Z materiału dowodowego wynika, że Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała w przypadku naruszenia ustalonych stawek. Sprzedawcy, którzy próbowali obniżyć ceny, otrzymywali ostrzeżenia o możliwych konsekwencjach, w tym o wstrzymaniu dostaw lub rozwiązaniu umowy.
Komunikacja pomiędzy uczestnikami zmowy odbywała się za pośrednictwem telefonów, e-maili, komunikatora WhatsApp oraz SMS-ów. Spotkania z dystrybutorami również służyły do uzgadniania polityki cenowej.
Nielegalne porozumienie trwało co najmniej od lipca 2013 r. do listopada 2022 r.. Początkowo uczestniczyły w nim Jura Poland, Media Saturn Holding i Media Saturn Online, a w kolejnych latach dołączyły Terg (2014 r.) oraz Euro-net (2019 r.).
Raport dla premiera o cłach. Wiemy, co w nim jest
Kary nałożone na poszczególnych przedsiębiorców wyniosły: Terg - 30.065.250 zł; Jura Poland - 12.212.000 zł; Euro-net - 10.500.450 zł; Media Saturn Online - 6.772.000 zł; Media Saturn Holding Polska - 6.549.000 zł.
Stanowiska sklepów
Rzecznik prasowy MediaMarktSaturn Polska przekazał w odpowiedzi na zapytanie money.pl, że "stanowczo zaprzecza uczestniczeniu w jakimkolwiek porozumieniu w powyższym zakresie i nie zgadzamy się z poczynionymi ustaleniami urzędu, gdyż nie znajdują one oparcia w faktach oraz zebranym w postępowaniu materiale dowodowym".
Podkreślamy, iż prowadzenie działalności w sposób w pełni zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, z poszanowaniem interesów klientów oraz reguł uczciwej konkurencji, jest jedną z podstawowych zasad, którymi kieruje się MediaMarkt w swojej kilkudziesięcioletniej działalności. Korzystając z przysługujących uprawnień, zamierzamy odwołać się od wydanej decyzji i nałożonej kary do sądu - czytamy.
Podobne stanowisko przekazał rzecznik prasowy Media Expert. "Nasza firma od zawsze prowadzi działalność z pełnym poszanowaniem prawa, przejrzystością oraz troską o zapewnienie Klientom najlepszych dostępnych ofert na rynku. Nie zgadzamy się krzywdzącą decyzją wydaną przez Urząd. Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, a Spółka zamierza złożyć od niej odwołanie do właściwego sądu" - napisał w odpowiedzi.