Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|

Znikają utrudnienia z kolejnego odcinka A4. Ale to nie koniec zmian na autostradzie

9
Podziel się:

Kierowcy podróżujący autostradą A4 w woj. opolskim niedługo będą mogli odetchnąć z ulgą. W tym roku zakończy się trwająca w sumie od 2013 r. modernizacja trasy w regionie. We wtorek (31 maja) drogowcy udostępnili kolejny odcinek drogi. W Opolskiem zostały im jeszcze dwa. Plany wobec A4 GDDKiA ma jednak o wiele większe. Utrudnienia wrócą.

Znikają utrudnienia z kolejnego odcinka A4. Ale to nie koniec zmian na autostradzie
Wyremontowany odcinek autostrady A4 w woj. opolskim tuż przed otwarciem (GDDKiA, GDDKiA)

Wielkimi krokami zbliża się zakończenie długoletniego remontu autostrady A4 w woj. opolskim. To najdłuższa tego typu trasa w Polsce. Liczy 667 km i biegnie od wschodniej do zachodniej granicy kraju, wzdłuż Sudetów i Karpat. Część odcinków w Opolskiem oraz Dolnym Śląsku powstało w latach 30. XX wieku. To najstarsze fragmenty autostrad w kraju.

W 2013 r. rozpoczął się remont tej trasy w woj. opolskim. Realizowany jest etapami. 31 maja zakończyły się główne prace na wysokości Góry św. Anny i znajdującego się tam miejsca obsługi podróżnych (MOP). Mowa o jezdni południowej, która w trakcie prac była zamknięta. Ruch w obu kierunkach odbywał się przez to po północnej stronie trasy (w kierunku Wrocławia). Te utrudnienia już się zakończyły.

Agata Andruszewska, rzeczniczka prasowa opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mówi money.pl, że remontowana południowa jezdnia na wysokości Góry św. Anny, została we wtorek otwarta dla kierowców. Można tam jeździć po obu stronach A4, a także korzystać z odnowionego MOP-u. Jadący w kierunku Śląska muszą jednak uważać na drogowców, którzy usuwają barierki. Dla bezpieczeństwa na odświeżonej jezdni do końca tygodnia dostępny będzie tylko prawy pas.

Kiedy zakończy się remont autostrady A4 w Opolskiem?

We wtorek drogowcy oddali 2,5-kilometrowy odcinek A4 na wysokości Góry św. Anny. Prace wciąż toczą się na dalszym fragmencie jezdni południowej. Chodzi o siedem kilometrów od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy z woj. śląskim (w kierunku Katowic).

– Prace prowadzone na tym odcinku wraz z wymianą nawierzchni na węźle Strzelce Opolskie wykonawca planuje zakończyć do końca czerwca – informuje rzeczniczka opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Następnie drogowcy wezmą się za ostatni etap remontu A4 w Opolskiem. "Na początku lipca zaplanowano remont 7-kilometrowego odcinka jezdni północnej autostrady (w kierunku Wrocławia) od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy z woj. śląskim" – podaje GDDKiA. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.

W tym czasie dla kierowców jadących w stronę Wrocławia nie będzie możliwy zjazd ani wjazd na węźle Strzelce Opolskie. Remontowany fragment ma być wyłączony z ruchu. Jazda w obu kierunkach będzie się odbywała po południowej stronie trasy. Zakres prac na A4 w woj. opolskim zakładają wymianę dwóch warstw nawierzchni bitumicznej, a miejscami również podbudowy.

W planach dalsze remonty autostrady A4

Odnowa ostatnich pięciu odcinków A4 w woj. opolskim (dwóch w zeszłym roku i trzech w tym) kosztować będzie GDDKiA ok. 70 mln zł. Ale to nie koniec wydatków państwa na tę autostradę. W najbliższych latach okaże się w zasadzie, że to niewielka część z tego, co pochłonie kompleksowa modernizacja trasy.

Zacznijmy od woj. dolnośląskiego. Wrocławski oddział GDDKiA w kwietniu ogłosił przetarg na remont nawierzchni betonowej A4 na 10-kilometrowym odcinku Krzyżowa-Krzywa. Zamówienie obejmuje m.in. usunięcie uszkodzonych płyt, naprawę podbudowy oraz położenie nowych.

Drogowcy niedawno otworzyli oferty w tym przetargu. Wpłynęły dwie. Wiele wskazuje na to, że z rozstrzygnięciem nie będzie problemów. W budżecie zadania (ok. 3,6 mln zł) obie się zmieściły. Za wykonanie prac firma SAT z Oławy zażyczyła sobie ok. 2,8 mln zł. Druga oferta opiewa na kwotę ok. 3,1 mln zł. Złożyła ją firma Batarus z Poznania. Remont ma być wykonany w 52 dni po podpisaniu umowy z wykonawcą. To wciąż nie są jednak główne zmiany zaplanowane na trasie A4.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

Autostrada za kilka lat ma być szersza

GDDKiA z jednej strony remontuje A4, a z drugiej przygotowuje się do jej rozbudowy o dodatkowe pasy, po jednym w każdym kierunku. Na Dolnym Śląsku pomiędzy węzłami Krzyżowa i Wrocław Wschód, a także w Małopolsce od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie.

Zwłaszcza dolnośląski odcinek jest trudny do zaplanowania. Jego trzon stanowi najstarsza autostrada na polskich ziemiach, którą zbudowano w latach 30. XX wieku. Pojawił się pomysł, by wpisać ją do rejestru zabytków. Drogowcy prowadzą konsultacje w sprawie modernizacji trasy. W grę wchodzi nowy ślad lub rozbudowa. Inwestycja ma być realizowana w formule "projektuj i buduj" w latach 2026-2028.

W podobnym terminie zakończyć ma się także poszerzanie autostrady A4 na odcinku węzeł Balice-ulica Kąpielowa w Krakowie.

Autostrada A4 pełni bardzo ważną funkcję dla Małopolski, a jednocześnie stanowi południową obwodnicę dla Krakowa. Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość – uzasadniał inwestycję Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Na krótkim, kilometrowym fragmencie południowej jezdni od węzła Kraków Południe w kierunku Rzeszowa, roboty rozpoczęły się w połowie maja. Potrwają rok. Reszta odcinka od Balic do ul. Kąpielowej ma być realizowana w latach 2027-2029. Trwają formalne prace przygotowawcze do inwestycji.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
Stas
3 lata temu
Usilnie proszę nie przedłużać koncesji NA DALSZE LATA - A4 Katowice-Kraków, Stalexportwi (Wąsik i spółka)
ARTUR
3 lata temu
To na razie jest dojenie kierowców , A4 to nie żadna autostrada ale droga szybkiego ruchu za którą się płaci . 3 pasmowa droga może być autostradą o ile ma wysoką przepustowość czyli wysokie prędkości ale do tego trzeba inteligentnych ludzi a nie " mądrych inaczej " :)
Pirx
3 lata temu
Bardzo mi się relatywnie nowo zbudowany odcinek A 1 na Śląsku podoba.Szalenie drogi,ale za emocje jak na kolejce górskiej trzeba płacić.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
jano
3 lata temu
polski standard jaka autostrada ? 2 pasy ruchu i ciągłe remonty
Kierowca
3 lata temu
Pseudo-autostrada Katowice Kraków ciągle w remoncie i co raz to droższa .Tych poborców kasy za ten przejazd powinno się rozpędzić na cztery wiatry,bo to nie autostrada tylko droga szybkiego ruchu.
Kierowca
3 lata temu
Ten kto podejmie decyzję o rozbudowie A4 Wrocław Krzywa to będzie chorym człowiekiem to tak jak z domem nie kiedy lepiej go zburzyć niż remontować i postawić nowy, tak z autostrada tam trzeba wybudować nową w innym miejscu
Adi
3 lata temu
Piszą: najstarsza autostrada na polskich ziemiach, którą zbudowano w latach 30. XX wieku. Na OBECNIE polskich ziemiach!!! Jak autostradę budowano, to ziemie te nie należały do Polski. Stąd też zwyczajowa nazwa tego historycznego odcinka - Adolfka.
Prosta
3 lata temu
Czy całą autostradę A4 można przejechać z prędkością powyżej 130 km/h?