Wielkimi krokami zbliża się zakończenie długoletniego remontu autostrady A4 w woj. opolskim. To najdłuższa tego typu trasa w Polsce. Liczy 667 km i biegnie od wschodniej do zachodniej granicy kraju, wzdłuż Sudetów i Karpat. Część odcinków w Opolskiem oraz Dolnym Śląsku powstało w latach 30. XX wieku. To najstarsze fragmenty autostrad w kraju.
W 2013 r. rozpoczął się remont tej trasy w woj. opolskim. Realizowany jest etapami. 31 maja zakończyły się główne prace na wysokości Góry św. Anny i znajdującego się tam miejsca obsługi podróżnych (MOP). Mowa o jezdni południowej, która w trakcie prac była zamknięta. Ruch w obu kierunkach odbywał się przez to po północnej stronie trasy (w kierunku Wrocławia). Te utrudnienia już się zakończyły.
Agata Andruszewska, rzeczniczka prasowa opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mówi money.pl, że remontowana południowa jezdnia na wysokości Góry św. Anny, została we wtorek otwarta dla kierowców. Można tam jeździć po obu stronach A4, a także korzystać z odnowionego MOP-u. Jadący w kierunku Śląska muszą jednak uważać na drogowców, którzy usuwają barierki. Dla bezpieczeństwa na odświeżonej jezdni do końca tygodnia dostępny będzie tylko prawy pas.
Kiedy zakończy się remont autostrady A4 w Opolskiem?
We wtorek drogowcy oddali 2,5-kilometrowy odcinek A4 na wysokości Góry św. Anny. Prace wciąż toczą się na dalszym fragmencie jezdni południowej. Chodzi o siedem kilometrów od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy z woj. śląskim (w kierunku Katowic).
– Prace prowadzone na tym odcinku wraz z wymianą nawierzchni na węźle Strzelce Opolskie wykonawca planuje zakończyć do końca czerwca – informuje rzeczniczka opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Następnie drogowcy wezmą się za ostatni etap remontu A4 w Opolskiem. "Na początku lipca zaplanowano remont 7-kilometrowego odcinka jezdni północnej autostrady (w kierunku Wrocławia) od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy z woj. śląskim" – podaje GDDKiA. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.
W tym czasie dla kierowców jadących w stronę Wrocławia nie będzie możliwy zjazd ani wjazd na węźle Strzelce Opolskie. Remontowany fragment ma być wyłączony z ruchu. Jazda w obu kierunkach będzie się odbywała po południowej stronie trasy. Zakres prac na A4 w woj. opolskim zakładają wymianę dwóch warstw nawierzchni bitumicznej, a miejscami również podbudowy.
W planach dalsze remonty autostrady A4
Odnowa ostatnich pięciu odcinków A4 w woj. opolskim (dwóch w zeszłym roku i trzech w tym) kosztować będzie GDDKiA ok. 70 mln zł. Ale to nie koniec wydatków państwa na tę autostradę. W najbliższych latach okaże się w zasadzie, że to niewielka część z tego, co pochłonie kompleksowa modernizacja trasy.
Zacznijmy od woj. dolnośląskiego. Wrocławski oddział GDDKiA w kwietniu ogłosił przetarg na remont nawierzchni betonowej A4 na 10-kilometrowym odcinku Krzyżowa-Krzywa. Zamówienie obejmuje m.in. usunięcie uszkodzonych płyt, naprawę podbudowy oraz położenie nowych.
Drogowcy niedawno otworzyli oferty w tym przetargu. Wpłynęły dwie. Wiele wskazuje na to, że z rozstrzygnięciem nie będzie problemów. W budżecie zadania (ok. 3,6 mln zł) obie się zmieściły. Za wykonanie prac firma SAT z Oławy zażyczyła sobie ok. 2,8 mln zł. Druga oferta opiewa na kwotę ok. 3,1 mln zł. Złożyła ją firma Batarus z Poznania. Remont ma być wykonany w 52 dni po podpisaniu umowy z wykonawcą. To wciąż nie są jednak główne zmiany zaplanowane na trasie A4.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Autostrada za kilka lat ma być szersza
GDDKiA z jednej strony remontuje A4, a z drugiej przygotowuje się do jej rozbudowy o dodatkowe pasy, po jednym w każdym kierunku. Na Dolnym Śląsku pomiędzy węzłami Krzyżowa i Wrocław Wschód, a także w Małopolsce od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie.
Zwłaszcza dolnośląski odcinek jest trudny do zaplanowania. Jego trzon stanowi najstarsza autostrada na polskich ziemiach, którą zbudowano w latach 30. XX wieku. Pojawił się pomysł, by wpisać ją do rejestru zabytków. Drogowcy prowadzą konsultacje w sprawie modernizacji trasy. W grę wchodzi nowy ślad lub rozbudowa. Inwestycja ma być realizowana w formule "projektuj i buduj" w latach 2026-2028.
W podobnym terminie zakończyć ma się także poszerzanie autostrady A4 na odcinku węzeł Balice-ulica Kąpielowa w Krakowie.
Autostrada A4 pełni bardzo ważną funkcję dla Małopolski, a jednocześnie stanowi południową obwodnicę dla Krakowa. Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość – uzasadniał inwestycję Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Na krótkim, kilometrowym fragmencie południowej jezdni od węzła Kraków Południe w kierunku Rzeszowa, roboty rozpoczęły się w połowie maja. Potrwają rok. Reszta odcinka od Balic do ul. Kąpielowej ma być realizowana w latach 2027-2029. Trwają formalne prace przygotowawcze do inwestycji.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl