Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) rozpoczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników składek za ubiegły rok. Ponad 3,3 mln płatników otrzyma te dane na swoje profile w Platformie Usług Elektronicznych eZUS.
Płatnicy, którzy w 2024 roku rozliczali i wpłacali składki, dowiedzą się, czy na ich kontach w ZUS występuje nadpłata, niedopłata czy saldo zerowe.
"W informacji podamy również, w jakiej wysokości płatnik przekazał wpłaty w roku 2024 i jakie należności rozliczyliśmy tymi wpłatami" - poinformował rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Możliwość rozłożenia zadłużenia na raty
Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o pozostałej kwocie do spłaty. W przypadku trudności z jednorazową spłatą zadłużenia, ZUS umożliwia złożenie wniosku o rozłożenie należności na raty.
"Zachęcamy do skorzystania ze wsparcia doradców do spraw ulg i umorzeń. Doradcy przedstawią najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomogą wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty" - dodał rzecznik ZUS.
W przypadku nadpłaty płatnik ma możliwość pomniejszenia kwoty bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności składek. Może również wystąpić z wnioskiem o zwrot środków (wniosek RZS-P), a pieniądze zostaną przelane na rachunek bankowy zapisany na koncie płatnika w ZUS.
Informacje te mają na celu ułatwienie płatnikom zarządzania swoimi zobowiązaniami wobec ZUS oraz zapewnienie przejrzystości w rozliczeniach. ZUS zachęca do korzystania z dostępnych narzędzi i wsparcia, aby jak najlepiej dostosować warunki spłaty do indywidualnych potrzeb płatników.