Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Przemysław Ciszak
Przemysław Ciszak
|

Zwroty pieniędzy za odwołane loty. "To może odbić się na cenach biletów"

11
Podziel się:

Podróżni mają szansę szybciej odzyskać pieniądze za odwołany lot. 16 linii lotniczych porozumiało się Komisją Europejską i zapowiedziało szybsze rozwiązanie sprawy. - To na razie jedynie deklaracja. Czy realnie poprawi sytuację pasażerów? Nie można tego zagwarantować - uprzedza mec. Jadwiga Stryczyńska z kancelarii WKB Lawyers.

Zwroty pieniędzy za odwołane loty. "To może odbić się na cenach biletów"
Odwołane loty, uziemione samoloty. Pandemia miała poważny wpływ na podróże. Do dziś wiele linii boryka się problemami finansowymi. Teraz podróżni mają szansę szybciej odzyskać pieniądze za niezrealizowane bilety. (Flickr, The National Guard (CC BY 2.O) Flickr)

Linie lotnicze będą miały 7 dni na zwrot pieniędzy za odwołany lot. 16 największych europejskich linii lotniczych porozumiało się z Komisją Europejską w tej sprawie. Do tej pory część linii oferowała voucher zamiast gotówki. Teraz podróżny będzie miał wybór.

Jak poinformował money.pl Jörg Waber z biura prasowego Lufthansy, jednego z sygnatariuszy dokumentu, od początku pandemii niemiecki przewoźnik zwrócił pasażerom około 5 mld euro za odwołane loty.

- W 2020 roku 3,9 mld euro, do 21 września 2021 kolejne 1,1 mld euro - precyzuje Waber. Jak podkreślił, klienci, którzy dokonali rezerwacji, mogą żądać zwrotu kosztów za pomocą strony przewoźnika albo za pośrednictwem biur podróży i dostawców usług turystycznych.

Oprócz Lufthansy deklarację podpisały również: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling i Wizz Air.

Didier Reynders, unijny komisarz ds. sprawiedliwości, przekonywał, że porozumienie z największymi liniami lotniczymi w Europie to dobra wiadomość dla konsumentów.

- We wczesnej fazie pandemii niektóre linie lotnicze dawały pasażerom vouchery za niewykorzystany lot. Działały niezgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów. Po naszej wspólnej akcji większość z nich zgodziła się na zwrot pieniędzy - podkreślał.

Deklaracja obejmowała również usunięcie zaległości w zwrotach kosztów i respektowanie siedmiodniowego terminu zwrotu gotówki pasażerom. Przewoźnicy mają również jasno informować o procedurze w przypadku, kiedy lot został odwołany przez linię lotniczą, a kiedy z inicjatywy pasażera.

Dodatkowo pasażerowie, którzy zarezerwowali lot za pośrednictwem pośrednika, np. biura turystycznego, i mają trudności z otrzymaniem zwrotu od pośrednika, mogą zwrócić się do linii lotniczej i poprosić o zwrot bezpośrednio.

"Jeśli warunki taryfy biletu nie pozwalają na zwrot pieniędzy, zostanie wydany bon kredytowy ważny przez jeden rok, którego zwrotu można zażądać w dowolnym momencie" - informuje Air France. "Wszystkie bilety Air France są w pełni modyfikowalne i podlegają zwrotowi bez ponoszenia kosztów do dnia odlotu w przypadku podróży do 31 marca 2022 r".

Jak sprawdziliśmy na stronach linii lotniczych, które porozumiały się z KE, większość umieściła specjalną zakładkę umożliwiającą zwrot kosztów za odwołany lot.

Najważniejszą zmianą jest jednak to, że pasażerowie mogą otrzymać vouchery tylko wtedy, gdy wyraźnie je wybiorą. Nierozwiązaną kwestią wciąż pozostają jednak zwroty bez możliwości otrzymania gotówki stosowane przez część linii lotniczych w 2020 roku. Tym mają się zająć krajowe ograny konsumentów.

- Niewątpliwie jest to pewne ułatwienie zwrotu poniesionych kosztów przez pasażerów, którzy kupili bilet, ale ich lot został odwołany - przyznaje mec. Jadwiga Stryczyńska z kancelarii WKB Lawyers, ekspertka z zakresu prawa lotniczego. Ale ma wątpliwości, czy radykalnie zmieni to sytuację pasażerów chcących odzyskać gotówkę. - Nie można tego zagwarantować. To na razie jedynie deklaracja - zaznacza.

Linie lotnicze wciąż pod kreską

Jak podkreśla ekspertka z zakresu prawa lotniczego, zaoferowanie voucherów pasażerom, których lot został odwołany w pandemii koronawirusa, było pewnym rozwiązaniem, które dawało zadośćuczynienie klientom i nie pogłębiało trudnej sytuacji przewoźników.

Zobacz także: Tanie latanie się skończyło. Koronawirus znacząco podniesie ceny

- Szczególnie 2020 rok był dla wielu linii lotniczych katastrofalny, kiedy z powodu pandemii ruch zamarł niemal całkowicie. Część z nich upadło, a wszystkie stanęły w obliczu kryzysu, jakiego jeszcze nie było. Szacuje się, że dopiero w 2024 roku rynek ma szansę powrócić do kondycji sprzed pandemii - zaznacza mec. Jadwiga Stryczyńska.

W tym kontekście zwroty kosztów biletów w formie gotówkowej będą jej zdaniem dodatkowym obciążeniem dla linii lotniczych.

- Pieniądze, którymi zapłacono za bilet, nie czekają przecież na realizację lotu klienta, ale są przeznaczane na bieżącą działalność firmy. Oczywiście linie mają pewien bufor, niemniej zwroty gotówki zawsze będą dla nich bardziej kosztowne niż realizacja vouchera - wyjaśnia ekspertka WKB Lawyers.

Co z cenami biletów?

Czy porozumienie z Komisją Europejską co do zwrotów gotówki za nieodbyty lot spowoduje pośrednio wzrost cen biletów lotniczych? Zdaniem mec. Stryczyńskiej to bardzo prawdopodobne.

- To jeden z czynników, które mogą prowadzić do wyższych kosztów. To z kolei linie lotnicze będą musiały jakoś zrekompensować. Jeśli na to nałoży się zapowiadana zmiana polityki opłat lotniskowych, to należy zakładać, że era taniego latania jest już za nami - sugeruje prawniczka.

Jak pisaliśmy w money.pl, do KE wpłynął już polski dokument, który zakłada wyższe opłaty za obsługę samolotów podczas startu i lądowania oraz opłatę trasową pobieraną za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby ruchu lotniczego. Podobne dokumenty przekazały do weryfikacji również inne kraje, między innymi Niemcy.

Jörg Waber, przedstawiciel Lufthansy, w rozmowie z money.pl przekonuje jednak, że kwestia zwrotów pieniędzy nie będzie miała wpływu na wzrost kosztów biletów u niemieckiego przewoźnika.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
heheh
3 lata temu
A gdzie nasza chluba narodowa PLLpis LOT?
mackra
3 lata temu
Dla mnie to jest jedno pytanie . Przecież jeżeli ktoś nie wykona usługi nie dostarczy towaru to nie należy mu się zapłata. Też chciałbym tak robić że przyjmę zamówienie usługi nie wykonam, towaru nie dostarczę ale dam voucher. Przecież klienci by mnie zjedli i na rynku nie przetrwałbym nawet jednego kwartału. Nie mówiąc o urzędach które dorwałyby mi się do tyłka. Widać nawet pod względem prawa są równi i równiejsi.......
moj nick
3 lata temu
Mi Lufthansa bezproblemowo oddala kase za bilet w kwietniu 2020. Po tym czasie jeszcze 'zaryzykowalem' kupowania jakiegokolwiek lotu... po cudownym 'lot do domu', wystarczy mi latania na kolejne pare lat. No chyba ze wroca podroze sluzbowe.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
mark
3 lata temu
Bajdurzenie. Air France od lipca 2021roku do teraz- maj 2022 ! nie oddał pieniędzy za odwołany lot !!!!! Omijać Air France z daleka !!!!!!
ElJot
3 lata temu
Rayanair do tej pory nie oddał pieniędzy za odwołany lot z kwietnia 2020.Brak słów oburzenia! i bezsilność! Dziwi mnie brak zdecydowanej reakcji organizacji zajmujących się tego typu rozbojem.
LOLEKAKO
3 lata temu
Corendon Airlines odwolal lot ktory wykupilam w Maju na miesiac Pazdziernik jak do tej pory brak zwrotu moich kosztow.. co moge zrobic?
bis
3 lata temu
czy ktos ma problem z British Airways. Zgodziłam się na voucher a teraz zmieniłam zdanie i mam problem
Amnie
3 lata temu
A mnie LOT zwrocil cala kwote w ciagu czterech dni za 4 bilety