Allegro wprowadza istotne zmiany od 1 lipca. Wynikają z konieczności dostosowania się do nowego prawa. Dyrektywa Rady UE 2021/514 z dnia 22 marca 2021 roku, znana również jako DAC7, to akt prawny mający na celu usprawnienie mechanizmów sprawozdawczych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Szczególną uwagę poświęca ona dochodom uzyskiwanym ze sprzedaży za pośrednictwem platform handlowych online, takich jak Allegro czy Allegro Lokalnie. Warto podkreślić, że dyrektywa nie wprowadza żadnego nowego podatku, a jedynie uszczelnia istniejący system podatkowy. Jej regulacje dotyczą wszystkich platform internetowych działających na obszarze UE.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Allegro wprowadza nowe zasady od 1 lipca 2024 r.
Zgodnie z projektem polskiej ustawy implementującej dyrektywę DAC7, nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca 2024 roku. Operatorzy platform handlowych online, tacy jak Allegro, będą zobowiązani do raportowania danych o sprzedających i ich transakcjach również za lata 2023 i 2024, mimo że regulacje wynikające z dyrektywy nie obowiązywały jeszcze w tym okresie w Polsce. Z uwagi na opóźnienie we wdrożeniu przepisów, operatorzy platform będą mieli czas do 31 grudnia 2024 roku na zgromadzenie i zweryfikowanie wymaganych danych o sprzedających w ramach procesu tzw. należytej staranności. Natomiast termin składania sprawozdań za lata 2023 i 2024 upływa 31 stycznia 2025 roku.
Od momentu wejścia w życie ustawy, czyli od 1 lipca 2024 roku, Allegro będzie zobligowane do zbierania, weryfikacji i przekazywania danych sprzedających do organów podatkowych. Raporty będą składane corocznie, a pierwszy z nich obejmie okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku oraz od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku.
Allegro będzie raportować o takich transakcjach
Zgodnie z dyrektywą DAC7 i projektem polskiej ustawy, Allegro będzie raportować informacje o sprzedających, którzy w danym roku kalendarzowym zrealizują minimum 30 transakcji lub przeprowadzą transakcje na łączną kwotę przekraczającą 2000 euro. Przy weryfikacji tych limitów brana jest pod uwagę suma transakcji i wartość sprzedaży ze wszystkich kont Allegro danego sprzedającego.
Nowe obowiązki wynikające z dyrektywy DAC7 dotyczą zarówno sprzedających posiadających konto firmowe, jak i konto zwykłe. Wymagania te nie obejmują natomiast kupujących. Allegro nie będzie przekazywać organom podatkowym szczegółowych danych dotyczących zamówień, takich jak loginy kupujących. Co istotne, niezależnie od rynku sprzedaży czy lokalizacji siedziby firmy, dane sprzedających na Allegro podlegają raportowaniu zgodnie z przepisami DAC7 obowiązującymi w Polsce.
Jakie dane będzie przekazywać Allegro?
Zakres danych, które Allegro będzie gromadzić i przekazywać organom podatkowym, różni się w zależności od tego, czy sprzedający jest osobą fizyczną czy prawną. W przypadku osób fizycznych, niezależnie od tego, czy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, czy występują jako osoby prywatne, wymagane będą następujące informacje: imię i nazwisko, główny adres, numer identyfikacyjny podatnika (NIP lub PESEL dla polskich sprzedających) wraz z krajem nadania, numer identyfikacyjny VAT (jeśli dostępny), data urodzenia, dane rachunku bankowego, imię i nazwisko lub firma właściciela rachunku (jeśli inne niż sprzedającego), wartość przychodu ze sprzedaży w podziale na kwartały, liczba transakcji, wysokość pobranych składek, prowizji i podatków oraz państwo rezydencji podatkowej.
Dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej oraz porozumień prawnych, takich jak spółki, fundacje i trusty, wymagany zakres danych obejmuje: nazwę firmy, główny adres, numer identyfikacyjny podatnika (NIP) wraz z krajem nadania, numer VAT (jeśli nadany), numer we właściwym rejestrze gospodarczym, informacje o stałych zakładach na terenie UE, dane rachunku bankowego, imię i nazwisko lub firmę właściciela rachunku (jeśli inne niż sprzedającego), wartość przychodu ze sprzedaży w podziale na kwartały, liczbę transakcji, wysokość pobranych składek, prowizji i podatków oraz państwo rezydencji podatkowej.
Allegro zapewnia, że stosuje zaawansowane środki bezpieczeństwa, gwarantujące ochronę danych sprzedających i ich bezpieczną wymianę z organami podatkowymi.
Allegro może wymagać uzupełnienia danych
Sprzedający, którzy zostaną poproszeni o przekazanie niezbędnych danych podatkowych, będą mieli 60 dni na ich uzupełnienie lub aktualizację. Proces ten będzie odbywał się w specjalnej zakładce na koncie Allegro, a o jej udostępnieniu platforma poinformuje w Aktualnościach. W tej samej zakładce sprzedający będą mogli pobrać swój raport za dany rok.
Allegro poinformuje sprzedających o konieczności uzupełnienia danych poprzez dwukrotne wysłanie wiadomości e-mail na adres powiązany z kontem oraz, w przypadku kont zwykłych, wyświetlenie specjalnego komunikatu w zakładce Moje Allegro.
W nowej zakładce Dane podatkowe sprzedający z kontem zwykłym uzupełnią wymagane informacje, takie jak imię i nazwisko, adres, numer PESEL lub NIP (opcjonalnie), miejsce urodzenia (jeśli nie posiadają numeru PESEL), a dodatkowo datę urodzenia. W przypadku obywateli innych krajów konieczne będzie podanie miejsca urodzenia oraz numeru identyfikacyjnego podatnika (TIN).
Większość niezbędnych danych do raportu dla sprzedających z kontem firmowym Allegro pobierze automatycznie z informacji już dostępnych na koncie. Pozostałe dane, takie jak numer VAT nadany w kraju rejestracji firmy oraz ewentualne numery podatkowe nadane w innych państwach, sprzedający uzupełnią w zakładce Dane podatkowe. Firmy prowadzące działalność inną niż jednoosobowa działalność gospodarcza będą zobowiązane do zadeklarowania państwa, w którym prowadzą sprzedaż za pośrednictwem stałego zakładu. Natomiast osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą podadzą dodatkowo swoją datę urodzenia.
Limity transakcji oraz kwoty podlegające raportowaniu są liczone osobno dla każdego okresu sprawozdawczego, który obejmuje rok kalendarzowy. Allegro poprosi sprzedających o podanie wymaganych informacji najpóźniej w momencie przekroczenia progu 2000 euro lub 30 transakcji.
Kiedy Allegro przekaże zebrane dane?
Zebrane dane będą przekazywane polskim organom podatkowym do 31 stycznia roku następującego po danym roku sprawozdawczym. Przykładowo, dane za 2024 rok zostaną zgłoszone 31 stycznia 2025 roku. Wyjątkowo, informacje za rok 2023 zostaną przekazane łącznie z danymi za 2024 rok, tj. do 31 stycznia 2025 roku.
Sprzedający, którzy w danym okresie sprawozdawczym zrealizują 30 lub więcej transakcji lub osiągną przychód ze sprzedaży przekraczający równowartość 2000 euro, otrzymają od Allegro raport podsumowujący dane przekazane do organów podatkowych. Raport ten zostanie udostępniony po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
Warto zaznaczyć, że opisywane regulacje dotyczą sprzedaży zarówno na Allegro, jak i na Allegro Lokalnie. W raporcie uwzględnione zostaną łączne wyniki sprzedającego na obu tych platformach.
Wprowadzenie dyrektywy DAC7 ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego i usprawnienie wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Choć nowe obowiązki sprawozdawcze mogą wiązać się z dodatkowymi formalności po stronie sprzedających, ich celem jest zapewnienie większej przejrzystości i równych warunków konkurencji na rynku e-commerce. Allegro deklaruje pełne wsparcie dla sprzedających w procesie dostosowania się do nowych wymogów i zapewnia o stosowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa w zakresie ochrony i przekazywania danych.
Jak podkreśla "Wyborcza" w sytuacji, gdy dany sprzedawca nie przekaże potrzebnych danych platformie, ta może zablokować wypłatę środków sprzedawane towary czy usługi. "Gdy sprzedający wciąż nie będzie chciał przekazać danych, e-platforma zablokuje konto sprzedającego" - czytamy.