Jak wynika z badania "Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023" mimo wysokich cen materiałów budowlanych 32 proc. Polaków planuje tej wiosny remont domu lub mieszkania. Remont swojej domowej przestrzeni planują przede wszystkim 30-39 latkowie (47 proc.) i osoby po 60 roku życia (35 proc.)
Zgodnie z raportem, 20 proc. badanych "wyda ponad 20 tys. zł na wiosenny remont".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Taką kwotę na renowację swoich czterech kątów zamierza przeznaczyć co trzeci 30-39 latek i osoba ze średniego miasta do 250 tys. mieszkańców jak Toruń czy Kielce (po 33 proc. w obu przypadkach). Była to najpopularniejsza odpowiedź również wśród zarabiających od 4000 do 4999 zł netto (45 proc.).
Jak dodano, 15 proc. respondentów na remont przeznaczy między 1001 a 2,5 tys. zł, a 12 proc. pomiędzy 15 001 a 20 tys. zł.
Co może zaskoczyć, na remont zdecyduje się najwięcej osób z dochodem od 2 tys. zł do 2999 zł netto (44 proc.). Tuż za nimi znaleźli się ankietowani z dochodami na poziomie 4000-4999 zł na rękę (40 proc.), a dalej zarabiający od 7 tys. zł netto w górę (35 proc.) - wynika z badań Santander Banku.
Malowanie, tapetowanie i zakup nowego sprzętu
Remont domu planuję przede wszystkim 30-39 latkowie (47 proc.) i osoby po 60. roku życia (35 proc.). Wykańczać dom lub mieszkanie tej wiosny będą przede wszystkim mieszkańcy małych miast do 50 tys. mieszkańców (39 proc.) oraz osoby mieszkające na wsi (32 proc.).
- W większości respondenci planują ograniczyć się do malowania i tapetowania (48 proc.). Co czwarty zamierza wyposażyć mieszkanie lub dom o niezbędny sprzęt, taki jak meble czy sprzęt RTV/AGD (26 proc.) - wyjaśnia kierowniczka zespołu produktów kartowych z Santander Consumer Banku Agata Krawczyk.
Wśród pozostałych prac remontowych, które planują Polacy, ekspertka wskazała: wymianę okien (24 proc.), pełne wykończenie domu lub mieszkania (19 proc.), urządzenie przestrzeni dodatkowej jak pokój dziecięcy, gabinet lub strych (19 proc.) i renowację ogrodu (14 proc.).
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. metodą telefoniczną. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków.