Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. WZI
|

CPK nie przyciągnie nowych pasażerów? Część zabierze z innych portów

606
Podziel się:

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego przyciągnie tylko 3 mln nowych pasażerów - wynika z rządowych prognoz. Megalotnisko odbierze klientów regionalnym lotniskom - pisze "Puls Biznesu".

CPK nie przyciągnie nowych pasażerów? Część zabierze z innych portów
CPK odbierze pasażerów lokalnym lotniskom. (CPK, CPK)

Resort infrastruktury opracował projekt Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r., z perspektywą do 2040 r.

Jak podaje gazeta, autorzy projektu zakładają, że gdyby CPK nie powstał, w 2040 roku z transportu lotniczego skorzystałoby 96 mln pasażerów.

Jeśli gigantyczny port lotniczy powstanie liczba pasażerów ma być większa o trzy miliony.

Zobacz także: Budowa CPK. Ile osób straci domy, ziemie i firmy? Horała odpowiada

- Projekt jest sporym zaskoczeniem dla przedstawicieli branży transportowej, ponieważ bazuje na danych podważających zasadność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - mówi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Piotr Malepszak, ekspert branży transportowej i były prezes CPK.

Zdaniem eksperta projekt, zamiast spopularyzować transport lotniczy i wpłynąć na wzrost ogólnej liczby pasażerów, odbierze ich lokalnym lotniskom.

W podobnym tonie wypowiadają się samorządowcy, którzy zwracają uwagę na fakt, że według prognozy lokalne porty lotnicze od 2028 roku czeka stagnacja.

"Najlepiej prosperujące porty lotnicze w Polsce stracą na rzecz CPK łącznie 5,5 mln pasażerów. Port lotniczy we Wrocławiu ma zaliczyć spadek ruchu lotniczego aż o 18,8 proc." - czytamy w oświadczeniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego, przytoczonym przez "Puls Biznesu".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
pieniądze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(606)
WYRÓŻNIONE
Ale tam...
3 lata temu
Przestańcie... CPK ma sens ! Horała jeszcze przez 20 lat będzie dostawał za pilnowanie pustego pola po kilkadziesiąt tysi miesięcznie !!
Twój nick
3 lata temu
Centralne Pastwisko Komunikacyjne wymyślono, żeby budować i brać premie dla zarządu a nie zbudować
Poznaniak
3 lata temu
Ktoś jest zaskoczony? Przecież spółka CPK Sp. z o.o nie powstała po to, żeby cokolwiek zbudować. Powstała tylko i wyłącznie po to, żeby wyprowadzić publiczne pieniądze i żeby kolesie z PiS mogli się nachapać. Równie dobrze można powołać spółkę "budującą" Centralny Port Morski w Radomiu. Efekt będzie dokładnie taki sam.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (606)
Gość
3 lata temu
Oj ktoś się wzbogaci na tej budowie tylko po co to budować jak pandemia zostanie z nami na dobre to te lotniska co są nie będą mieć pasażerów a co dopiero ten kolos kto to będzie utrzymywał i za co? z naszych podatków oj nie starczy na wszystko
olo
3 lata temu
Ojoj, znowu ktoś szuka dziury w całym..."byle polska wieś zaciszna, byle polska wieś spokojna", po co CPK, po co balticpipe, po co przekop przez mierzeję wiślaną, po co szybka kolej, po co nam nasza własna marka motoryzacyjna... Z takim nastawieniem autorów podobnych artykułów i politykierów z przaśnej łopozycji na zawsze pozostaniemy w epoce buraka kopanego.
cam
3 lata temu
CPK to koncepcja spóźniona o co najmniej 20 lat. Rynek lotniczy od dawna się zmienia. Dziś HUB-y to przeżytek. Nowe generacje mniejszych i oszczędniejszych samolotów mają większe zasięgi, co pozwala latać im bezpośrednio z punktu do punktu, z jednego lotniska regionalnego do drugiego bez międzylądowań. Dobitnie to pokazuje załamanie się popytu na A380 jeszcze przed pandemią. Dziś pasażer chce mieć lotnisko góra 2 godziny jazdy od domu. Cała zachodnia Polska od Szczecina po Jelenią Górę ma 2-3 razy bliżej do Berlina niż do CPK, więc dla kogo to megalotnisko? Niemcy lotnisko BER budowały 3 razy dłużej 2,5 razy drożej niż planowano. Przemnóżcie to przez kompetencje obecnej władzy. Nikt nie będzie latał do HUB-a po środku niczego, dla samego latania, dlatego HUB-y buduje się w pobliżu wielkich metropolii, które są wstanie wygenerować strumień pasażerów i towarów. Tymczasem z trudem otwarte BER obecnie cienko przędzie pomimo, że obsługuje największe miasto Niemiec liczące 3,7 mln mieszkańców (10 mln z aglomeracją berlińsko-brandenburską). HUB, żeby miał sens ekonomiczny, wymaga dużego przewoźnika dla którego byłby portem macierzystym. Kto ma nim być, bo LOT nim nie jest i nigdy nie będzie? Nam potrzeba kilku dobrze skomunikowanych i strategicznie rozmieszczonych lotnisk regionalnych - centralny HUB to mrzonka z epoki gospodarki centralnie planowanej.
ja125
3 lata temu
Horała prawnik , a jest odpowiedzialny za budowę , i on się zna ?? Fachowcy w każdym calu. Ile kasy pochłonęły przygotowania do przygotowań do budowy , najlepsze przekręty na budowie kto to sprawdzi ile piasku przerzucili
este
3 lata temu
Zabetonować całą Polskę i będziemy mega lotniskiem :-)
...
Następna strona