Największą poprawę odnotowano w ocenach możliwości dokonywania ważnych zakupów - wzrost o 2,7 punktu procentowego oraz w ocenie obecnej gospodarki Polski - wzrost o 1,4 punktu procentowego. Konsumenci nieco lepiej oceniają również swoją przyszłą sytuację finansową, gdzie wskaźnik wzrósł o 0,1 punktu procentowego.
Pogorszyła się natomiast ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych - spadek o 2,1 punktu procentowego. Bez zmian pozostała ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W porównaniu z grudniem 2023 roku, obecna wartość BWUK jest niższa o 1,5 punktu procentowego.
W całym 2024 roku wskaźnik BWUK był o 12,3 punktu procentowego wyższy w porównaniu do roku 2023 i osiągnął średnią wartość -14,0 punktu. Analitycy GUS zwracają uwagę na systematyczną poprawę nastrojów konsumenckich w ujęciu rocznym, mimo wciąż utrzymujących się wartości ujemnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Perspektywy na najbliższe miesiące
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który prognozuje przyszłe tendencje w konsumpcji indywidualnej, wzrósł w grudniu o 0,1 punktu procentowego, osiągając poziom -11,5 punktu. Na wzrost tego wskaźnika wpłynęły przede wszystkim lepsze oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
Spadła natomiast ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 0,5 punktu procentowego). Bez zmian pozostała ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, WWUK jest obecnie niższy o 5,1 punktu procentowego.
Wpływ sytuacji na Ukrainie
Badanie GUS uwzględniło również wpływ obecnej sytuacji na Ukrainie na nastroje konsumentów. Dla 30,5 proc. respondentów sytuacja ta stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski, co oznacza wzrost o 3,9 punktu procentowego w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji na Ukrainie na ich odpowiedzi, 45,3 proc. określiło go jako umiarkowany, a 14,0 proc. jako znaczny. Dla 40,7 proc. badanych sytuacja ta nie miała żadnego wpływu na ich odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Obawy o pracę i sytuację gospodarczą
W badaniu poruszono również kwestię obaw o utratę pracy. Wśród osób pracujących, które stanowią 62,3 proc. respondentów, zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności wyraziło 3,1 proc. badanych. Odpowiedzi "możliwe" i "raczej nie" udzieliło odpowiednio 6,9 proc. oraz 29,3 proc. ankietowanych. Brak obaw zadeklarowało 55,1 proc. pracujących respondentów.
Co do oceny zagrożeń dla gospodarki, 27,5 proc. respondentów uważa obecną sytuację na Ukrainie za duże zagrożenie dla polskiej ekonomii. Przeciętne zagrożenie dostrzega 44,5 proc. badanych, małe - 22,9 proc., a brak zagrożenia deklaruje 5,1 proc. ankietowanych.