Jak informuje "Rzeczpospolita", najnowsze wyniki badań firmy PwC pokazują, że aż 31 proc. Polaków twierdzi, że nie są zadowoleni w kontakcie z organami skarbowymi, gdy zwrócą się do nich po jakąkolwiek pomoc.
I o ile takie kontakty z zasady nie kojarzą się z niczym przyjemnym, to już porównanie z innymi krajami regionu może niepokoić. Gorzej jest tylko w Słowenii, gdzie niezadowolenie wyraża 37 proc. badanych.
W Czechach wskaźnik ten wynosi 30 proc., a w Bośni i Hercegowinie - 22 proc. Z kolei na Słowacji i Litwie ponad połowa podatników jest pozytywnie nastawiona do służb skarbowych.
Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej
Z czego wynika niechęć do skarbówki w Polsce? Przede wszystkim długie terminy odpowiedzi na pytania, brak profesjonalizmu urzędników, przedłużające się kontrole oraz słaba obsługa infolinii.
Ministerstwo finansów zapowiada jednak zmiany. Chce, by poziom obsługi podatników znacząco się podniósł.
Ma w typ pomóc nowa Ordynacja podatkowa, w której ma powstać tzw. umowa o współdziałanie. W skrócie: podatnik obieca uczciwe płacenie podatków, informowanie o wszystkich wątpliwych transakcjach i ewentualnych korzyściach podatkowych, które dzięki nim może osiągnąć.
W zamian otrzyma od skarbówki zobowiązanie, że urzędnicy rzadziej będą wpadali na kontrole podatkowe. O tym mechanizmie pisaliśmy już w money.pl.
Ale zmienić ma się również sama skarbówka. Jak pisze "Rz", urzędnicy chcą poświęcać więcej czasu na obsługę internetową podatników. W ten sposób kontaktuje się z urzędem coraz więcej Polaków.
Plan jest taki, by skrócić godziny obsługi "fizycznej" podatników, a w zamian za to przeznaczyć więcej czasu na obsługe on-line. Tu jednak decyzję muszą podjąć same Izby Administracji Skarbowej.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl