Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas piątkowej konferencji prasowej przedstawiła główne założenia polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska obejmie przywództwo w UE 1 stycznia 2025 na pół roku, przejmując ten obowiązek od Węgier. Wśród priorytetów w trakcie polskiej prezydencji znalazły się bezpieczeństwo energetyczne oraz eliminacja dostaw rosyjskich paliw kopalnych z Europy.
– Czekamy na akty prawne dotyczące eliminacji z rynku surowców energetycznych z Rosji. Czekamy zwłaszcza na wprowadzenie embarga na import gazu LNG – dodała Hennig-Kloska.
Podatek od ogrzewania. Polska chce zahamowania prac
Jednym z kluczowych tematów będzie zabieganie o złagodzenie unijnej dyrektywy ETS, która wprowadza tzw. podatek od ogrzewania w roku 2027. Polska, budując "masę krytyczną", stara się zachęcić Komisję Europejską do ponownego otwarcia dyrektywy. Minister klimatu wyraziła potrzebę elastyczności w procesie dekarbonizacji z uwagi na możliwy szok cenowy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Krzysztof Bolesta wiceminister klimatu dodał, że kraj przejmujący prezydencję w UE pełni rolę sekretarza procesu legislacyjnego, a nie legislatora. – Staramy się zachęcić Komisję, aby ponownie wyszła z propozycją legislacyjną. Wówczas będziemy starać się to jak najszybciej procedować. Pierwszy krok musi jednak zrobić Komisja – mówił "Rz" wiceminister Bolesta.
Dwa pomysły zmian. Wśród nich kontrola wzrostu cen
I wyjaśnił, że Polska ma dwa pomysły zmian. – Pierwszy pomysł to mechanizm kontroli cen (wysokości opłat - red.), aby te nie rosły, bez żadnego mechanizmu kontrolnego, a drugi pomysł to odłożenie w czasie rozliczenia się z emisji, a jednocześnie planowany Społeczny Fundusz Klimatyczny wszedł bez zmian w 2026 r. Wówczas mielibyśmy więcej czasu na dokonanie inwestycji (np. docieplenie budynków – red.) – powiedział Bolesta.
Od 2027 r. w UE ma obowiązywać nowy, rozszerzony system handlu emisjami, obejmujący m.in. transport i budownictwo (ETS2). Polska ustami minister klimatu oraz funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz wyrażała wolę opóźnienia rozszerzenia systemu handlu emisjami ETS o transport i budownictwo o trzy lata.
Hennig-Kloska zwróciła uwagę, że Polska chce uczestniczyć w rozmowach nad inicjatywą "Clean Industrial Deal". Jej celem jest łączenie neutralności klimatycznej z wsparciem konkurencyjności gospodarki europejskiej.