W piątek Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) dała zielone światło Allianzowi na fuzję z Avivą. Plany połączenia są konsekwencją przejęcia przez niemiecką grupę ubezpieczeniową polskich oraz litewskich spółek od brytyjskiej grupy za 2,5 mld euro. To historyczna transakcja na polskim rynku ubezpieczeniowym pod względem kwoty, gdzie Allianz okazał się czarnym koniem wyścigu o aktywa Avivy.
Fuzję prawną spółek zaplanowano na 1 lipca 2022 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem (warunkiem jest uzyskanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego), to od 2 lipca połączone firmy będą działać pod nazwą Allianz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Fuzja Allianzu z Avivą. Co to oznacza dla klientów?
Co to oznacza dla klientów, pośredników i partnerów biznesowych? W oficjalnym komunikacie Allianz uspokaja, że "wszelkie prawa i obowiązki przechodzą na podmioty przejmujące", a "pracownicy kontynuują zatrudnienie w spółkach przejmujących".
Zawarte umowy ubezpieczenia oraz inne umowy obowiązują zgodnie z ich warunkami. Klienci nie muszą podejmować żadnych działań – umowy obowiązują na zasadzie kontynuacji. Zawieranie i odnawianie umów, jak również likwidacja szkód, odbywa się jak do tej pory. Klientów obsługują ci sami agenci ubezpieczeniowi i inni pośrednicy. Współpraca z bankami, brokerami, multiagencjami i innymi partnerami pozostaje bez zmian — głosi komunikat.
Łączenie dwóch mocno różniących się od siebie pod względem kulturowym organizacji będzie sporym wyzwaniem. Branża w rozmowach kuluarowych zastanawia się nad tym, jak będzie przebiegać ten proces: w angielskim czy niemieckim stylu.
Allianz, który czasy świetności nad Wisłą ma za sobą, jest zaprawiony w bojach reorganizacyjnych. Od kilku lat mocno przemeblowuje biznes w Polsce – m.in. zmienił zasady współpracy z agentami wyłącznymi na mniej kosztowne, a także odświeżył paletę produktów majątkowych. Kosztowało to firmę sporo wysiłku i nerwów.
Dzięki fuzji Allianz umocni swoją pozycję rynku polskim przede wszystkim w segmencie ubezpieczeń na życie, inwestycjach i biznesie emerytalnym – awansuje na pozycję numer dwa. Liderem na tym polu jest PZU. Z kolei w segmencie ubezpieczeń majątkowych Allianz plasuje się w okolicy piątego miejsca.
W 2021 roku Polacy na ubezpieczenia wydali 69,2 mld zł, w tym na polisy na życie – 22,1 mld zł, a majątkowe i osobowe – 47,1 mld zł.