Przedsiębiorcy, zatrudniający pracowników na umowy cywilnoprawne lub tzw. osoby współpracujące mają wątpliwości, czy mogą ubiegać się o subwencje w ramach tarczy finansowej.
Z pomocą przyszedł rzecznik MŚP, który zwrócił się do resortu rozwoju z prośbą o wyjaśnienia tej sprawy.
Odnosząc się do wliczania do liczby pracowników zatrudnionych przez przedsiębiorcę osób współpracujących, ministerstwo wyjaśnia, że przez pracownika rozumie wyłącznie osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę.
Jednocześnie jako pracowników nie traktuje osoby na na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
"Wobec powyższego, przedsiębiorca może zaliczyć w ramach ogólnej liczby pracowników, ustalanej na potrzeby określenia statusu mikroprzedsiębiorcy albo MŚP, osobę współpracującą zgłoszoną do ubezpieczeń społecznych pod kodem 0511 – pod warunkiem, że osoba ta jest jednocześnie pracownikiem w świetle powyższej definicji" - informuje resort rozwoju.
A co w przypadku osób zatrudnionych na umowy zlecenia? W tek kwestii ministerstwo będzie określało wysokość subwencji w oparciu o wymiar zatrudnienia takiego pracownika.
"(...) Stan zatrudnienia określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy; lub współpracującą z beneficjentem, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenia lub umowa o dzieło), która była zgłoszona przez beneficjenta do ubezpieczenia społecznego na dzień ustalania stanu zatrudnienia dla potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej beneficjentowi" - odpowiada ministerstwo.