O 111 mln zł w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zapomniało blisko 250 tys. przedsiębiorców, którzy w ostatnich dwóch latach zamknęli lub zawiesili działalność. O sprawie informowaliśmy w money.pl we wtorek. ZUS deklaruje, że na każdego byłego przedsiębiorcę czekają jego pieniądze.
Skąd w ZUS takie dodatkowe pieniądze? Właściciel firm albo co miesiąc płacili za dużo, albo zlecili o jeden dodatkowy przelew ekstra. W efekcie na ich kontach pojawiła się nadwyżka. Nadwyżka, którą można bez problemu odzyskać, bo ZUS zwróci te środki.
Pieniądze nie będą jednak czekać wiecznie, więc warto zainteresować się stanem konta.
Od czego zacząć? Od sprawdzenia, czy jakiekolwiek środki się należą.
- Jeżeli przedsiębiorca zakończył już prowadzenie własnego biznesu i nie ma pewności, jakim saldem w ZUS się zamknął, powinien odwiedzić którąkolwiek z placówek Zakładu lub wejść na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych. Tam może potwierdzić, czy na koncie występuje nadpłata albo niedopłata - mówi money.pl Wojciech Andrusiewicz, rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Od tego trzeba zacząć. Jeżeli stan jest zerowy, to o zwrocie nie ma mowy.
Jeden wniosek i gotowe
Jest nadpłata? Można składać wniosek o zwrot. To formularz ZUS EZS-P, czyli "Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek".
Wypełnianie należy zacząć od wybrania miejsca złożenia pisma (najlepiej oczywiście wybrać ten ZUS, z którego usług już korzystamy) oraz podać podstawowe dane firmy. To np. NIP, REGON, numer PESEL płatnika, nazwę firmy i rodzaj oraz nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość.
W drugiej części formularza istotne są dane kontaktowe: dokładny adres firmy oraz ewentualny namiar telefoniczny.
W kolejnej części formularza należy wskazać, które składki - za jaki okres - chcemy, by zostały zwrócone. Konieczne jest również wybranie rodzaju składek: na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub na Fundusz Emerytur Pomostowych.
Skąd weźmiemy te informacje? Wszystkie pojawią się na Platformie Usług Elektronicznych - każda ze składek ma oddzielną rubrykę, w której można sprawdzić bieżące saldo. Pomocna będzie zakładka: należne składki i wpłaty. Jednocześnie - te informacje można od ręki uzyskać w oddziale ZUS.
Niezbędny będzie również powód nadpłaty. W tym wypadku wystarczy jednak krótka informacja na przykład o błędzie rachunkowym, podwójnym przelewie lub innej sytuacji.
Dalej wystarczy tylko zdecydować o sposobie zwrotu środków. Może to być przelewem na konto bankowe lub konto spółdzielczej kasy oszczędnościowo rozliczeniowej lub przekaz pieniężny na adres siedziby firmy. W ostatnim etapie formularza należy wskazać adres korespondencyjny firmy. I już. Gotowe.
30 dni albo odsetki
- ZUS zwraca nadpłatę składek w ciągu 30 dni od złożenia dokumentów. Z wnioskiem nie warto zwlekać, gdyż po 5 latach (liczonych od dnia wpłaty lub zawiadomienia z ZUS - red.) nadwyżka się przedawnia - dodaje Wojciech Andrusiewicz.
A jeżeli ZUS się spóźni i zwrot będzie trwał dłużej niż 30 dni - zapłaci ci dodatkowo odsetki takie jak od zaległości podatkowych.
Informację o zwrocie pieniędzy dostaniesz na piśmie. Jeżeli ZUS odmówi zwrotu - również poinformuje o tym pisemnie. Gdy nie zgodzisz się z odpowiedzią ZUS, możesz zawnioskować o wydanie decyzji w sprawie, od której będziesz mógł się odwołać.
- Zanim wypełnimy wniosek, upewnijmy się co do stanu naszych rozliczeń z ZUS i salda na koncie. Pracownicy sali obsługi w oddziałach ZUS pomogą wypełnić wniosek w oparciu o dane z naszego konta - tłumaczy. Przyznał jednak, że w tej chwili Zakład pracuje "nad maksymalnym uproszczeniem formularza, tak by każdy jak najszybciej móc go wypełnić".
Gdzie złożyć wniosek? Można to zrobić za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS lub w sposób tradycyjny. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu na PUE, załatw sprawę osobiście albo listownie w najbliższym oddziale ZUS.