Tak, takie uprawnienie wynika wprost z art. 228 ust. 2a Ustawy o funduszach inwestycyjnych. W oparciu o ten przepis KNF może nakazać funduszowi zmianę statutu w terminie przez siebie określonym. Kluczowe z punktu widzenia uczestników funduszu są jednak przesłanki wydania takiego nakazu przez KNF.
Jedną z nich jest niezgodność statutu z przepisami, co w przedmiotowym wypadku trudno uznać za przesłankę w oparciu o którą KNF wyda decyzję nakazującą zmianę, bowiem to KNF zatwierdza statut funduszu i zmiany w statucie. Drugą przesłankę stanowi „nieuwzględnienie należycie interesu uczestników funduszu”, w tym wypadku prawdopodobieństwo, wydania decyzji w przedmiocie zmiany statutu wydaje się większe, bowiem ta przesłanka podlega szczególnej weryfikacji w ramach uprawnień nadzorczych KNF w toku postępowania administracyjnego.
Warto wspomnieć, że nakazanie zmiany statutu przez KNF nie jest czynnością nową. W komunikatach KNF możemy znaleźć szczegółowe opisy decyzji w tym zakresie, z tym wyjątkiem, iż do tej pory decyzje te dotyczyły zmian w statutach funduszy dokonanych już po nabyciu certyfikatów przez inwestorów.
W tej sytuacji inwestorzy powinny być świadomi konstrukcji funduszu i ryzyka związanego z nabyciem certyfikatów, przed podjęciem decyzji o ich zakupie. Tym samym pojawia się pytanie czy na etapie oferowania certyfikatów wszystkie czynności przebiegały prawidłowo. Ale to już kolejna kwestia dotycząca tego jak definiować misseling przy dystrybucji certyfikatów.
Justyna Czekaj radca prawny JustComply