Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

FSRU pod presją. Grozi nam utrata rezerwacji w stoczni

18
Podziel się:

MON wydało rozporządzenie, które ma przyspieszyć projekty strategiczne jak atom oraz pływający terminal regazyfikacyjny. Za chwilę mija jednak czas rządów PiS i dwutygodniowego gabinetu premiera Morawieckiego. Decyzja o rozwoju FSRU może więc znaleźć się w rękach obecnej opozycji, ale czasu coraz mniej.

FSRU pod presją. Grozi nam utrata rezerwacji w stoczni
Niemcy uruchomili terminal FSRU w Wilhelmshaven (na zdjęciu) już rok temu. Polskie plany zakładają rok 2028 r (GETTY, Bloomberg)

Jednostka o nazwie FSRU, co jest skrótem od angielskiego Floating Storage Regasification Unit, ma na celu znacząco zwiększyć nasze możliwości importowania gazu skroplonego drogą morską. Oczekuje się, że jej wprowadzenie pozwoli na zwiększenie importu o dodatkowe 6 miliardów metrów sześciennych rocznie. Planowane jest, że jednostka zostanie zlokalizowana w Zatoce Gdańskiej, a jej uruchomienie powinno nastąpić najpóźniej w 2028 roku - przypomina "Dziennik Gazeta Prawna".

Obecnie trwa postępowanie przetargowe na dostawcę tej jednostki. W zeszłym miesiącu, po serii rozmów i negocjacji, udało się wyłonić dwóch potencjalnych dostawców, którzy są gotowi podjąć się tego zadania. W grze są japoński Mitsui O.S.K. Lines oraz norweski BW LNG.

Jednakże, pojawia się pewien problem - wskazuje "DGP". Umowa powinna zostać podpisana teraz, w momencie, kiedy sytuacja polityczna jest niezwykle dynamiczna i pełna roszad. Wszystko wskazuje na to, że za chwilę nie będzie już dwutygodniowego rządu Mateusza Morawieckiego, co może skomplikować całą sytuację. Pojawia się pytanie, czy nowy rząd będzie chciał kontynuować ten projekt i czy będzie w stanie szybko podjąć decyzję w tej sprawie - czytamy w czwartkowym wydaniu dziennika.

- Jeśli nie uda się dopiąć umowy do końca grudnia, to – mówi źródło "DGP" z Gaz-Systemu – grozi nam utrata rezerwacji w stoczni, która ma budować terminal.

Zdaniem Grzegorza Onichimowskiego, doradcy Platformy Obywatelskiej ds. energetycznych, projekt FSRU ma na tyle mocne podstawy komercyjne, że powinien być kontynuowany i raczej nie ma powodu, by ktoś go opóźniał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Do pracy z MBA? "Nagle się okazuje, że to jest ofiara losu" - Henryka Bochniarz - Biznes Klasa #7

Co z drugim FSRU?

Operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System poinformował w listopadzie, że dla drugiego pływającego terminala LNG w Gdańsku w ramach procedury Open Season nie uzyskał zamówień na poziomie, który stanowiłby podstawę do realizacji projektu.

Zdolności regazyfikacyjne terminala FSRU 1 na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie w 100 proc. zarezerwował już Orlen. FSRU 2 ze zdolnością regazyfikacyjną rzędu 4,5 mld m sześc. gazu rocznie co do zasady miał służyć dla klientów zagranicznych. Ostatecznie nie złożyli oni zamówień na poziomie, uzasadniającym budowę drugiego terminala.

Gaz-System, informując o zamknięciu bez powodzenia procedury Open Season informował, że złożone deklaracje zainteresowania usługą regazyfikacji wskazują na możliwość kontynuowania rozmów w przyszłości. Jak powiedziała dziennikarzom Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, projekt FSRU 1 idzie zgodnie z planem. Natomiast rozmowy z podmiotami z Czech, Węgier i Słowacji, które były zainteresowane wykorzystaniem terminala są kontynuowane, ale już poza formułą Open Season, która została zamknięta - dodała minister.

W jej ocenie, decyzje podjęte przez te podmioty "nie do końca oparta były o rachunek ekonomiczny, a raczej o kalkulacje, które z ofertą leżącą na stole nie były spójne".

Pod koniec listopada czeski koncern CEZ zarezerwował zdolności regazyfikacyjne na poziomie 2 mld m sześc. gazu rocznie w planowanym niemieckim terminalu LNG Stade, który ma ruszyć w połowie 2027 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
erin
12 miesięcy temu
Parafrazując słowa Rafał Trzaskowskiego: "Po co lotnisko w Warszawie skoro jest w Berlinie?" jest pewne, że ta sprawa terminalu jest już przesądzona. Donald Tusk uroczyście może zadać analogiczne pytanie ustami POżytecznych idiotów: "PO co terminal w Polsce jak jest już w Niemczech ?"
eee
12 miesięcy temu
donald uzna że nie potrzeba marnotrawić czasu i pieniedzy na budowę jesli mozna odkupowac gaz od niemiec
piszcie prawd...
12 miesięcy temu
Generalna Gubernia 2.0 bedzie LEPIEJ trzymala za morde.....niz Generalna Gubernia 1.0....to normalne. WIELE ZOSTALO DOPRACOWANE.....i KOlaboracja niemiecka jest wieksza.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
Sędzia
12 miesięcy temu
Żydzi powinni pokryć straty związane z użyciem gaśnicy bo to oni zaprószyli ogień w sejmie!
Kat
12 miesięcy temu
Doneg mówi ze gaz można mieć po litrze bo Doneg jest smakoszem
czekam
12 miesięcy temu
na 60 tys wolne od podatku, 800plus na zwierzę tj. PSA jak inni maja na bachory to ja chcę na pieska, osłony na żywność i prąd na cały rok 2024
PRAWDA
12 miesięcy temu
Gas można kupować z Turkmeni Turkmenia ma zasoby gazu 10 bln metrów sześciennych gazu Turkmenia może dostarczać do ełropy 100 miliardów metrów sześciennych gazu wystarczy wybudować gazociągi do transportu gazu Iran ma zasoby gazu 33 bln metrów sześciennych gazu Iran także może transportować do ełropy 100 miliardów metrów sześciennych gazu ełropa zyska 200 miliardów metrów sześciennych gazu
PRAWDA
12 miesięcy temu
Gas LNG možna sprowadzać z RPA South afrika ełropa może tam kupować gas LNG zakupić 100 miliardów metrów sześciennych gazu łupkowego każdego roku