Rokrocznie Gallup, międzynarodowa firma analityczna i doradcza, bada zaangażowanie pracowników w Stanach Zjednoczonych. Co roku mniej niż jedna trzecia Amerykanów jest aktywna w swoim miejscu pracy – wynik pozostaje ten sam niezmiennie od 2000 roku.
Czym jest owo "zaangażowanie"? Twórcy badania definiują je jako entuzjazm, jaki przejawiają pracownicy w swojej firmie. Ważne jest też to, czy są oddani i lojalni. Jak wynika z ankiet przeprowadzonych przez Gallupa, większość zatrudnionych Amerykanów czuje jednak wobec swojej pracy obojętność i w ciągu dnia nie jest zainteresowana ani wydajnością, ani wynikami przedsiębiorstwa, w którym pracują.
Kiepscy menedżerowie
Niewątpliwie zaangażowanie w wykonywaną pracę, entuzjazm i lojalność wydają się tym trudniejsze, im gorzej ocenia się przełożonego. Nie jest to stwierdzenie ani zaskakujące, ani nowe. Już w 2015 r. w badaniach Gallupa, w których wzięło udział ponad siedem tysięcy pracowników ze Stanów Zjednoczonych, okazało się, że aż 50 proc. pracowników odeszło z pracy, aby uciec od swojego menedżera.
Zachowania nieakceptowane przez pracowników
Jakie grzechy, które są nieakceptowalne dla pracowników, popełniają menedżerowie? Zapytała o to firma Signs.com, a wyniki ankiety opublikował serwis CNBC Make It. Badanie przeprowadzono na grupie ponad 800 pracowników.
Faworyzowanie
Jednym z podstawowych problemów wskazywanych przez pracowników, które wpływają negatywnie na zaangażowanie, jest faworyzowanie.
82 proc. mężczyzn uznało zwyczaj faworyzowania za niedopuszczalny w miejscu pracy, bardziej krytycznie do sprawy podchodziły kobiety – 92 proc. wskazało to zachowanie jako nieakceptowalne.
Grożenie zwolnieniem, flirtowanie z podwładnym
Mobbing nie sprawia, że pracownicy są bardziej zaangażowani. Szefowie, którzy nieformalnie grozili pracownikom zwolnieniem, zostali uznani za równie złych, jak ci, którzy faworyzują. Dla 82 proc. mężczyzn takie działanie jest nie do przyjęcia, w przypadku kobiet to 84 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Równie negatywnie zostały określone romantyczne komentarze skierowane do pracowników, co jest pokłosiem głośnej akcji związanej z hasztagiem #MeToo. Pracownicy są obecnie bardziej wyczuleni na nadużycia seksualne i potrafią odpowiednio na nie reagować.
Wykorzystywanie firmowych pieniędzy do celów prywatnych
Równie źle oceniane przez pracowników jest używanie firmowych kart do celów prywatnych. Choć tutaj kobiety częściej uznawały takie zachowanie za nieakceptowalne (85 proc.), dla mężczyzn takie działanie było również nie do przyjęcia, choć nie byli oni tak stanowczy (79 proc.).
Przypisywanie sobie zasług za pracę innych i spóźnienia
Karygodnym zachowaniem szefów jest przypisanie sobie zasług za pracę kogoś innego. Tak uważało 77 proc. mężczyzn i 85 proc. ankietowanych kobiet.
Spóźnienia oraz odwoływanie spotkań na 5 minut przed ich startem to również jedne z zachowań, które nie są akceptowalne przez zatrudnionych.
- Trzy czwarte mężczyzn i 81 proc. kobiet sprzeciwia się temu, że ich szefowie odwołują spotkania z krótkim wyprzedzeniem. Takie odwołane spotkania mogą łatwo podkopać morale, sygnalizując, że czas i wkład pracowników nie są priorytetami - podają autorzy badania.