W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią ma powstać lotnisko, a system Kolei Dużych Prędkości, tzw. Y, ma połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.
Według założeń nowy port lotniczy zacznie działać pod koniec 2032 r. - jednocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Trasa do Poznania ma być gotowa w 2035 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tworzeniem Kolei Dużych Prędkości jest mocno zainteresowany Siemens Mobility.
- Jesteśmy w stanie przygotować kompletny projekt linii kolejowego komponentu CPK w zakresie systemów sterowania, zasilania i zarządzania ruchem pasażerskim. Chcemy również aktywnie współpracować w tym projekcie z innymi polskimi dostawcami, producentami, aby stymulować transfer nowych technologii do kraju - zapowiada Tomasz Prejs, nowy prezes Siemens Mobility w Polsce w rozmowie z wnp.pl.
Prejs dodaje, że Siemens ma w ofercie pojazdy nadające się od obsługi linii kolei dużych prędkości budowanych w ramach komponentu kolejowego CPK.
Możemy tu zaproponować platformę Velaro - mówi prezes Siemens Mobility w Polsce w rozmowie z wnp.pl. - Najnowszą jej odsłonę, czyli pociąg zbudowanych w ramach kontraktu dla Egiptu, Siemens zaprezentował podczas wrześniowych targów InnoTrans w Berlinie. Pociąg ten ma rozwijać maksymalną prędkość 230-250 km/godz., bo tylko na taką może pozwolić sobie w pustynnych warunkach egipska kolej.
Siemens zainteresowany przetargami w Polsce
Prezes dodaje, że konstrukcyjnie Velaro dostosowany jest do maksymalnej prędkości powyżej 300 km/godz.
Trasa z Berlina do Poznania. Niemcy dali odpowiedź
Gigant przygląda się także planom zakupowych PKP Intercity, które spodziewa się wzrostu przewozów. - Krajowe połączenia północ-południe są coraz bardziej oblegane przez pasażerów. Bez zwiększenia bazy taborowej nie da się obsłużyć rosnącego ruchu pasażerskiego w Polsce - zauważa Prejs.