1. Szef daje ci wyzwania i dokłada obowiązków
Dostajesz od swojego przełożonego wyzwania? Jeśli szef chce, abyś poszerzał zakres swoich obowiązków czy realizował zadania wykraczające niekiedy poza standardowy zakres prac, to dobry znak. Wyzwania od pracodawcy świadczą o tym, że wierzy on w Twoje możliwości i nie ma obaw, czy podołasz wymagającym, nowym zadaniom. Potraktuj to zatem jako ukłon w twoją stronę.
2. Szef przydziela ci najważniejsze projekty
W każdym biznesie są łatwiejsze i mniej czasochłonne, a także trudniejsze i bardziej wymagające projekty. Te drugie są najczęściej ważniejsze, bo dla firmy zazwyczaj wiążą się z większym zarobkiem. Często wymagają większego nakładu pracy, czasami nawet dodatkowych godzin przy biurku. Przełożonym zawsze zależy, by właśnie te dochodowe zadania zostały wykonane na najwyższym poziomie. Jeśli jesteś pracownikiem, który zazwyczaj otrzymuje kluczowe zlecenia, możesz mieć pewność, że jesteś postrzegany jako doskonały pracownik. Szef, który przydziela podwładnemu istotne zadania, darzy go zaufaniem.
3. Właśnie tobie szef powierza kluczowych klientów
Najważniejsze projekty to jedna sprawa, ale drugą kwestią są kluczowi klienci. Zazwyczaj to oni gwarantują firmie duże przychody, od nich pochodzą największe zlecenia i cóż… prawda jest taka, że są najbardziej wymagający. Kto zatem powinien podjąć się współpracy z tymi najważniejszymi, często niepobłażliwymi klientami, jeśli nie najbardziej kompetentny pracownik? Dając pod twoją opiekę kluczowych klientów, szef bez słów daje ci do zrozumienia, że ma do ciebie stuprocentowe zaufanie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
4. Jesteś pierwszą osobą, do której szef zwraca się o pomoc/radę
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego, gdy pojawia się jakieś nowe zadanie lub problem wymagający pilnego rozwiązania, jesteś pierwszą osobą wzywaną do szefa? Przełożony, który z większością spraw niecierpiących zwłoki zwraca się do ciebie, pokazuje, że darzy cię szacunkiem. Nie martw się zatem, gdy zadzwoni do ciebie, jeśli trzeba będzie zgasić jakiś służbowy "pożar".
5. Szef liczy się z twoim zdaniem
Kolejnym sygnałem świadczącym o tym, że szef ceni twoją pracę, jest pytanie cię o zdanie, konsultowanie z tobą różnych projektów. Fakt, że szef zasięga opinii pracownika, świadczy o tym, że ma do niego zaufanie, postrzega go jako lojalną i chętną do pomocy osobę. Najwyraźniej także nadaje z tobą na tych samych falach i czuje, że patrzycie na sprawy biznesowe w podobny sposób, a to ma bardzo duże znaczenie.
6. Szef prosi cię o szkolenie innych albo nowych pracowników
Szef mówi innym osobom w zespole, że powinny wykonywać zadania w taki sposób jak ty? Jeśli tak, to najlepszy dowód na to, że docenia jakość twojej pracy. Zadowolony z twojej pracy szef właśnie do ciebie zwróci się z prośbą o szkolenie nowych pracowników lub stażystów. Nie odbieraj tego jako przykrego obowiązku lub dodatkowego zadania, które zajmie twój cenny czas, ale jako pochwałę dla twojej doskonale wykonywanej pracy.
7. Bardzo rzadko słyszysz komplementy na temat swojej pracy. Częściej konstruktywną krytykę
Większość przełożonych wychodzi z założenia, że dobrego pracownika nie trzeba bezustannie chwalić. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze — dobry pracownik powinien być świadomy swojej wartości. Po drugie — może mu narobić kłopotu. Jeśli bowiem zbyt często wychwala go przy pozostałych członkach zespołu, mogą oni uznać, że jest faworyzowany. Dodatkowo szef bardzo często wychodzi z założenia, że lepiej powiedzieć o czymś, co należy zmienić lub poprawić. Dlatego też częściej oferuje konstruktywną krytykę, a nie skupia się na chwaleniu i "klepaniu po plecach". Ważne jednak, by mieć poczucie, że otrzymujemy od szefa odpowiednią reakcję i informację zwrotną na temat naszej pracy.
8. Szef upewnia się, że dobrze czujesz się w firmie
Przełożony, któremu zależy na pracowniku, będzie czuwał nad tym, aby miał on satysfakcję z wykonywanej pracy. W zależności od tego, jakim człowiekiem jest pracodawca, będzie on w różny sposób i z różną częstotliwością komunikował się ze swoim podwładnym. W bliskich relacjach szef-pracownik rozmowy na temat satysfakcji z pracy będą pewnie częstsze i bardziej otwarte. W dalszych mogą zdarzać się rzadziej, ale i w tym przypadku szef doceniający pracownika będzie sprawdzał, czy odpowiada mu zakres obowiązków, powierzane zadania i czy nie rozważa przypadkiem zmiany pracy na inną.
9. Szef wie, że znasz priorytety firmy
Jeśli realizujesz priorytety swojego szefa, w większości przypadków możesz mieć pewność, że on to doceni. Pracodawca mający podwładnego, który potrafi samodzielnie wyznaczyć sobie cele, a dodatkowo skutecznie i świadomie dążyć do ich realizacji, wie, że ma w zespole prawdziwy skarb. Jeśli chcesz jeszcze bardziej zyskać w oczach szefa, zgłaszaj się na ochotnika do kluczowych zadań.
Źródła: thejobnetwork.com, indeed.com