Jak wskazał UOKiK, zastrzeżenia wzbudziły praktyki spółek Carrefour i Auchan Polska. Z komunikatu wynika, że przedsiębiorcy wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów.
Dodatkowe opłaty nieuzasadnione?
Zdaniem Urzędu, Centralny system dystrybucji towarów jest integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny ponosić we własnym zakresie.
"Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto, zakres usług marketingowych świadczonych przez obie spółki na rzecz dostawców, może być określany w niejasny sposób" - poinformował Urząd.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny tłumaczy, że wszczął postępowania wyjaśniające, by sprawdzić, czy część opłat pobieranych od dostawców, w tym rolników, nie ma na celu nieuczciwego przerzucenia na nich kosztów działalności sieci handlowych.
"Nieprecyzyjne określenie usług, które mają być świadczone przez sieci, może z kolei powodować, że dostawcy na etapie zawierania umowy mogą nie wiedzieć, jakie konkretnie działania powinny być realizowane przez sieci na ich rzecz – mówił, cytowany w informacji Urzędu.
Dodał, że to kontynuacja działań UOKiK dotyczących praktyk sieci handlowych związanych z pobieraniem opłat od dostawców. "Kończymy również badanie rynku, z którego opublikujemy raport. Nie wykluczamy nowych postępowań w sprawie praktyk kolejnych spółek" - poinformował.
76 mln zł kary dla Eurocash. Kolejne sieci w kolejce po kary
W informacji prasowej zaznaczono, że "postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom". Jeśli w ich trakcie okaże się, że sprawdzane praktyki mogą być nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty Carrefour i Auchan Polska.
"Właścicielom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu. Za podobne praktyki Prezes UOKiK nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash" - przypomniano w komunikacie.
UOKiK przypomniał, że osoby działające w branży rolno-spożywczej mogą zgłosić nieprawidłowości poprzez formularz dostępny na stronie urzędu: https://ankieta.uokik.gov.pl/formularz-przewaga-kontraktowa.