"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z prezesami największych firm - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych. Gościem najnowszego odcinka była Agnieszka Czajka, menadżer generalna serwisu otomoto.pl, która od lat związana jest z branżą automotive. Wcześniej pracowała m.in. w Volkswagen Group Polska, w której prowadziła zespoły sprzedażowe odpowiedzialne za markę Porsche.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jakich aut najczęściej szukają Polacy?
W roku 2023 Polacy kupili nieco ponad 475 tys. samochodów osobowych. Wśród najczęściej kupowanych była Toyota Corolla, na drugie miejsce wrócił klasyk wśród aut służbowych - Skoda Octavia.
- Najczęściej wyszukiwanymi, wyświetlanymi samochodami w Otomoto jest nieśmiertelne Audi A4 i BMW serii 3 i 5. Powiedziałabym, że przeglądamy marzenia, a później dotyka nas rzeczywistość - mówiła w "Biznes Klasie" Agnieszka Czajka. Według niej najlepszym momentem na sprzedaż samochodu za pośrednictwem portalu są niedziele handlowe.
Kiedy najlepiej zamieścić ogłoszenie o sprzedaży samochodu?
Średnio samochody wystawione przez użytkowników prywatnych w otomoto.pl sprzedają się po 43 dniach. - Widzimy wzrost ruchu wśród naszych użytkowników, czyli tych, którzy szukają samochodów w niedzielę handlową. To jest bardzo ciekawe. My to analizowaliśmy i myślę, że to też jest tak, że jak idziemy na zakupy, czy mamy trochę czasu, głównie mężczyźni, to wtedy szukają czterech kółek dla siebie w niedziele handlowe, ale generalnie też w weekendy - dodała Czajka.
Jaka jest marża na sprzedawanych samochodach? - Taka zdrowa marża na samochodzie nowym to jest między 5 a 7 proc. Jeśli chodzi o samochody używane, to jest ona myślę dwu-, trzykrotnie wyższa - dodała Czajka.
Dlaczego samochody są tak drogie?
Pomimo inflacji i wzrostu cen pojazdów, polski rynek motoryzacyjny radzi sobie dobrze. Zgodnie z danymi zebranymi przez instytut Samar, w 2023 roku sprzedano ponad 0,5 mln aut, zarówno osobowych, jak i dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony. Szczególnie znacząca jest liczba przekraczająca 344 tys., co stanowi blisko 73 proc. sprzedanych pojazdów, które trafiły do przedsiębiorstw.
Myślę, że ceny nie będą już rosnąć tak dynamicznie, jak to było w czasie pandemii czy krótko po niej. Różnica między 2023, a tym rokiem w segmencie samochodów używanych to 7 proc. Wejście chińskich marek na rynek może wpłynąć na utrzymanie cen na racjonalnym poziomie - uważa Czajka.
Jednak w Polsce samochody z napędem elektrycznym nie są rozchwytywane. - W Europie 12 proc. wszystkich aut to są samochody elektryczne, w Polsce tylko 3 proc. Prowadzimy wiele badań w tym segmencie i widzimy, że w Polsce samochody elektryczne są często drugim autem w gospodarstwie domowym. Niestety, Polska legislacja nie wspiera tego trendu - mówi Agnieszka Czajka.
Polacy kupują marki premium
W jednym z poprzednich odcinków "Biznes Klasy" prezes superauto.pl zdradził, że w żadnym innym kraju europejskim, tak jak w Polsce, nie sprzedaje się aż 25 proc. drogich pojazdów. Jednocześnie miesięcznie z Unii Europejskiej sprowadzanych jest niemal 80 tys. używanych pojazdów, których średni wiek to 12,5 roku, co daje około miliona sprowadzanych aut rocznie.
- Klasa premium ma się bardzo dobrze, notujemy 25 proc. wzrost rok do roku. Premium rośnie szybciej niż marki popularne. Kochamy marki takie jak Audi, Mercedes, BMW. Właśnie one dominują w segmencie premium - potwierdza Agnieszka Czajka.
Nowy trend. Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
Co ciekawe, w Polsce jest obserwowany zupełnie inny trend. Prawo jazdy, niegdyś upragnione przez młodych ludzi wkraczających w dorosłość, traci dziś na wartości. Dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wykazują, że w 2023 r. liczba wydanych dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów mechanicznych spadła o ponad jedną trzecią w porównaniu do sytuacji sprzed 8 lat. To niepokojące wiadomości, które mogą niekorzystnie wpłynąć na producentów i sprzedawców samochodów.
Ludzie, którzy są uprawnieni do tego, żeby prawo jazdy zdobywać, wybierają alternatywę, którą jest transport publiczny, szeroko rozumiany. Dzisiaj w aglomeracjach miejskich samochód jest kłopotliwy. Mamy strefy zielonego transportu, nie ma gdzie zaparkować, jest bardzo duży ruch, stoimy w korkach. Myślę, że świadomie wybieramy - jeżeli mamy taką opcję - transport publiczny i trzymam kciuki mocno, żeby on się rozwijał - mówi Czajka.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Tadeuszem Chmielewskim, szefem rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics;
- Paweł Kisiel, prezesem Grupy Atlas;
- Tomasz Jagiełło, prezesem Heliosa;
- Przemek Żebrowski, współzałożyciel K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro,
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów,
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee,
- Mateusz Matula, prezes i współzałożyciel Kodano.