Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Autostrada A2 szybko się nie poszerzy. Huczne obietnice PiS daleko od realizacji

95
Podziel się:

Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą to jedna z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Rosnące natężenie ruchu ma niebagatelny wpływ na komfort, czas i bezpieczeństwo jazdy na tym odcinku. Rząd o tym wie od dawna. Pięć lat temu zapowiedział rozbudowę trasy, która "wyczerpuje swoje możliwości techniczne". Inwestycja, która powinna być już w fizycznej realizacji, wciąż się jednak nie zaczęła. Co więcej, start robót wciąż się oddala. Z uzyskanych przez money.pl od GDDKiA informacji wynika, że zmotoryzowani będą musieli wykazać się ogromną cierpliwością.

Autostrada A2 szybko się nie poszerzy. Huczne obietnice PiS daleko od realizacji
Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą wymaga rozbudowy (East News, Piotr Molecki)

Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą została oddana do użytku dekadę temu. Tuż przed polsko-ukraińskimi mistrzostwami Europy w piłce nożnej. To dobry przykład tego, że pośpiech (nie mylić z tempem budowy) nie jest wskazany przy planowaniu inwestycji drogowych. A na pewno, że zakres prac nie powinien być determinowany tym, że trzeba zdążyć z realizacją na trwającą kilka tygodni imprezę sportową.

Mogliśmy się o tym przekonać w czwartek, 10 listopada, przed południem. Niemal cały 88-kilometrowym odcinku trasy prawy pas zajęły wówczas ciężarówki. Nic dziwnego. Ich kierowcy musieli dojechać jak najdalej, bo w weekendy i święta są prawnie uziemieni. Efekt?

Zgodnie z przepisami tiry jechały 90 km/h. Tempo na lewym pasie nie było jednak dużo wyższe. Najwolniejsze pojazdy - w tym wyprzedzające ciężarówki - narzuciły prędkość od 100 do 110 km/h. Na szczęście mimo deszczu kierowcy zachowali czujność. Do kolizji, która wstrzymałaby ruch, nie doszło. Choć to na tym odcinku rzadkością nie jest.

Przepustowość A2 na odcinku Łódź-Warszawa jest daleko niewystarczająca do równoległej obsługi pasażerskich i towarowych potoków ładunkowych. Rozbudowa autostrady głównie poprzez dodanie dodatkowych pasów ruchu i modernizację węzłów komunikacyjnych uporządkowałaby konieczną koegzystencję ruchu pasażerskiego i towarowego, zwiększyła bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Nie wspominając o wygodzie, istotnym jest aspekt prawnych ograniczeń czasu pracy kierowcy i w konsekwencji efektywnego wykorzystania taboru - komentuje dla money.pl Marek Tarczyński, przewodniczący rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Huczne zapowiedzi rozbudowy A2

Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą ma zbyć rozbudowana. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział to już w maju 2017 r. Co ważne, zapewnił też, że resort jest "bardzo bliski rozpoczęcia prac", których owocem ma być szersza trasa między węzłami Łódź Północ a Konotopa.

Ministerstwo pięć lat temu podało, że poszerzenie A2 fizyczne zacznie się najwcześniej w 2021 r. Tak się jednak nie stało. W kwietniu ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że roboty zaczną się w 2022 r., a skończą w 2025 r. W czerwcu 2021 r., gdy regionalny dyrektor ochrony środowiska w Łodzi dał zielone światło na rozbudowę trasy w województwie łódzkim, GDDKiA wskazała 2026 r. jako termin zakończenia prac. Tak "szybko" jednak nie będzie.

W tym roku GDDKiA przekazała, że w czwartym kwartale ogłosi przetarg na projekty dla rozbudowy A2. Do końca 2022 r. zostało półtora miesiąca. Jak będzie?

- Jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu - odpowiada na pytania money.pl Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA. Problem polega jednak na tym, że rząd wciąż nie zatwierdził finansowania inwestycji. Przypomnijmy przy tym, że media na początku roku informowały, że w budżecie państwa nie ma pieniędzy na rozbudowę. Czekamy na stanowisko resortu infrastruktury w tej sprawie.

Co najmniej trzy lata to rozpoczęcia prac na A2

Pytany o planowany termin rozpoczęcia rozbudowy, Szymon Piechowiak odpowiada, że o szczegółowym harmonogramie GDDKiA będzie mogła mówić po uzyskaniu finansowania dla inwestycji. Niemniej:

Zakładamy, że roboty budowlane rozpoczną się w 2025 r.
Wpływ na ten termin mają oczywiście - moment uzyskania finansowania, przebieg przetargu oraz uzyskanie pozwoleń na budowę - odpowiada Piechowiak.

Rzecznik GDDKiA zwraca uwagę, że na etapie przetargów - osobno będą wyłaniani wykonawcy projektów oraz robót budowlanych - mogą wpłynąć odwołania do wyników postępowań, a także do wydanych pozwoleń na budowę.

W kwestii finansowania dodajmy, że kilka lat temu rozbudowę A2 oszacowano na 600 mln zł. W obecnych warunkach wiadomo, że prace będą kosztowały dużo więcej. Ile? Tego GDDKiA nie podaje przed ogłoszeniem przetargów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Od 1 listopada policja nie wystawia mandatów. "To forma protestu"

Czekają nas wielkie utrudnienia na autostradzie A2

Przybliżonego terminu oddania do użytku poszerzonej A2 rzecznik GDDKiA nie podaje. Można jednak założyć, że rozbudowa 88 km realnie potrwa ok. dwa, a nawet trzy lata. Remont, czyli wymiana nawierzchni na 20-kilometrowym odcinku A2 na wysokości Łodzi, trwał ponad rok.

Założenia rozbudowy autostrady są takie, że na obu jezdniach A2 między węzłem Łódź Północ a Pruszkowem powstanie trzeci pas, a dalej do Konotopy - czwarty.

Nowe pasy zbudowane mają być w tzw. pasie rozdziału, czyli tam, gdzie teraz jest trawa z barierkami energochłonnymi. A rozbudowa będzie wymagała poważniejszych zmian w infrastrukturze, sięgających też instalacji podziemnych. Co ważne - pod ruchem. Dobra wiadomość dla kierowców jest taka, że autostrada pozostanie otwarta. Ale utrudnień - i to prawdopodobnie ogromnych - nie da się uniknąć.

"Przez całą budowę ma zostać zachowany ruch w obu kierunkach (po dwa pasy). Sposób organizacji ruchu w trakcie budowy był jednym z obszarów, o których rozmawialiśmy z branżą w ramach konsultacji branżowych. Przygotowanie szczegółowych rozwiązań w zakresie organizacji ruchu będzie zadaniem wykonawcy wyłonionego w przetargu na projekt" - informuje money.pl rzecznik GDDKiA.

Wojna uspokoiła ruch, ale natężenie i tak rośnie

- Do rozbudowy należy przystąpić jak najszybciej. Paradoksalnie ograniczenie przewozów na Białoruś i do Federacji Rosyjskiej czasowo obniża natężenie ruchu w tych relacjach. Zakończenie konfliktu zbrojnego doprowadzi do odbudowy wymiany towarowej w tym kierunku i zwiększenia przewozów, a A2 jest nie tylko drogą o kluczowym znaczeniu dla krajowego systemu transportowego, ale i jednym z ważniejszych europejskich korytarzy transportowych - zwraca uwagę Marek Tarczyński, przewodniczący rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Zaznaczmy, że z roku na rok natężenie ruchu na A2 między Łodzią a Warszawą rośnie. Krańcowym fragmentem trasy do rozbudowy, gdzie ma powstać czwarty pas (Pruszków - Konotopa), w 2015 r. jechało dziennie 75 156 pojazdów.

W latach 2020-2021 było to już 93 103 (wzrost o 23 proc.). Pod tym względem, jeśli chodzi o autostrady, ustępuje tylko odcinkowi A4 między węzłami Katowice Mikołowska - Katowice Murckowska (105 033 pojazdów dziennie).

Siedem lat temu odcinek Łódź Północ-Łowicz pokonywało dziennie średnio 38 885 pojazdów. Liczba ta wzrosła w latach 2020-2021 o 36 proc. do 53 051.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(95)
WYRÓŻNIONE
bartek
2 lata temu
Jak PIS cos obieca, to tylko obieca. Tak samo było z VAT, co mieli go obnizyc, jak tylko dorwa sie do władzy. I do dzis jest ta podwyzszona stawka 23%, a u Niemca jest 19% . Kiedy my Niemcy dogonimy?
Seber1
2 lata temu
O ilości inwestycji za PO to pisie mogą tylko pomarzyć ewentualnie na tych swoich spędach poopowiadać i na tym się kończy. 200 milionów kosztowało nadzorowanie łąki pomiędzy Łodzią a Warszawą plus tyle samo budowa fabryki sam elektrycznych pod którą na Śląsku wytną 30 hektarów lasów bo terenów poprzemysłowych tam przecież nie ma. Założę się że na wycince tego lasu inwestycja się skończy
lubudubu
2 lata temu
rząd Mateusza Morawieckiego jest już tak samo niewypłacalny jak niektóre kryptowaluty , pis zrobił wałek na ,,Morawieckiego,,
NAJNOWSZE KOMENTARZE (95)
Bigos 33
2 lata temu
Wyremontujcie te dziury, nierówności, spękania na A2 pomiędzy węzłem Emilia a granicą Woj. Wielkopolskiego (Łódzki odcinek A2 - WSTYD). To wstyd na całą Europę taka syfiasta nawierzchnia. Nawet 130 km/h strach jechać, tak rzuca autem jak na wiejskiej drodze!!!!
jejku
2 lata temu
Pytanie dlaczego decydenci którzy zezwolili na bydowe tej kpiny dwujezdniowej jeszcze pracują w swoim korycie ? Tę autostrade od razu trzeba bylo budować o trzech pasach .
Jacek
2 lata temu
W latach 2020-2021 było to już 93 103 (wzrost o 23 proc.). Pod tym względem, jeśli chodzi o autostrady, ustępuje tylko odcinkowi A4 między węzłami Katowice Mikołowska - Katowice Murckowska (105 033 pojazdów dziennie). uważam , że już dawno powinno być budowane obejście Katowic poprzez budowę dróg S44 z Krakowa do Gogolina i S 94 z Krakowa do Strzelec Opolski. Ale o czym mówię skoro nawet S52 z Bielska do Krakowa daleko w lesie
Jacek
2 lata temu
Pomijając , że od razu można było budować 3 pasy to można dobudować łącznik S8 z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego - część aut nie będzie jechać do węzła łódź Północ i dalej A2 do Warszawy. Kolejne debilzmy w drodze- program 100 obwodnic, jak zawsze w PiSie rozdmuchany i części bezsensowny. Budowane są obodnice np. na DK 22 w standarcie jednojezdniowym, zamiast w standarcie dwujezdniowej S22
Qweert
2 lata temu
Dopuszczalna prędkość tirów to 80 km/h panie piszący
...
Następna strona