W przetargu na wyłonienie wykonawcy wpłynęło 12 ofert. Wszystkie mieściły się w budżecie GDDKiA, który wynosił około 840 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę około 630 mln zł złożyła firma Aldesa Construcciones. W środę w Piórkowie w powiecie opatowskim przedstawiciele GDDKiA i wykonawcy podpisali umowę na realizację prac.
- Za 39 miesięcy w pobliżu tego miejsca będzie poprowadzona po nowym śladzie droga ekspresowa. 18 km bezpiecznej, nowej drogi, która razem z pozostałymi odcinkami S74 połączy województwo łódzkie przez Kielce, Opatów aż do województwa podkarpackiego. To obok trasy S7 druga co do wielkości, ale też dużego natężenia ruchu, droga w województwie świętokrzyskim – powiedział w środę wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odcinek S74 z Łagowa do Opatowa będzie miał ok. 18,3 km. Skomunikowany będzie z planowaną obwodnicą Łagowa i budowaną aktualnie obwodnicą Opatowa. Trasa będzie biec głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74. W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów, przejścia dla zwierząt oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Oziębłowie. Przewidziano również m.in. budowę dróg dojazdowych i pełne skomunikowanie terenów przyległych.
Co się buduje w Świętokrzyskiem
Odcinek S74 Łagów - Opatów jest kolejnym fragmentem tej trasy, który będzie realizowany w woj. świętokrzyskim. W styczniu złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla ponad 16-kilometrowego fragmentu do Mniowa do Kielc. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku, a roboty powinny się zakończyć w drugiej połowie 2025 r.
Również w styczniu podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka przebiegającego przez Kielce. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej. Pod koniec roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja powinna zakończyć się w drugiej połowie 2026 r.
W marcu rozpoczęły się też roboty budowlane na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 7 km). Zakończenie inwestycji realizowanej w systemie projektuj i buduj od czerwca 2021 r., planowane jest za niecałe dwa lata.
Z kolei we wrześniu podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę blisko 30-kilometrowego odcinka S74 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i wybudowanie nowej trasy w ciągu 39 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych.
GDDKiA zakłada, że S74 w perspektywie 7 lat połączy Piotrków Trybunalski oraz autostrady A1 i A2 z drogą Via Carpatia.