"Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, planujemy podpisać umowę z wykonawcami jeszcze w czwartym kwartale tego roku" - zapowiedziała we wtorek GDDKiA na swojej stronie internetowej.
Jak czytamy, w ramach dwóch rozstrzygniętych przetargów powstaną dwa fragmenty drogi ekspresowej S8: mający liczyć 7,5 km odcinek Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe i odcinek Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski, który ma mieć ok. 13,8 km.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"W ramach tych zadań wybudujemy dwujezdniową drogę ekspresową, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także zbudowane zostaną przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie również system zarządzania ruchem" - podaje GDDKiA.
W obu przetargach wpłynęło po 12 ofert. Pierwszy odcinek wybuduje za niecałe 310 mln zł firma Strabag, drugi - firma Porr za nieco ponad 401 mln zł. Wykonawcy będą mieli za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie Projektuj i buduj w ciągu 39 miesięcy od podpisania umów, z wyłączeniem okresów zimowych.
Trzeci przetarg czeka na rozstrzygnięcie
Trwa jeszcze wybór wykonawcy na trzeci odcinek, na który również został rozpisany przetarg: Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód. Ma on mieć 11,2 km. W tym przypadku wpłynęło 13 ofert.
Drogowcy zapowiadają, że przetargi na kolejne odcinki, od Łagiewnik do Barda zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, dla którego nie został jeszcze złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jak tłumaczy GDDKiA, docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW/S8. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłem Kobierzyce Północ a węzłem Łagiewnikami Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław - Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami - podaje GDDKiA.
Nowa ekspresówka do Pragi coraz bliżej
Przypomnijmy, że na początku października został do użytku dolnośląski odcinek trasy S3 łączący Kamienną Górę z Lubawką. Do ruchu został udostępniony fragment o długości 12 km pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały fragment, od węzła Lubawka do granicy państwa, o długości 3 km, zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 r.
Według zapowiedzi w ciągu pół roku otwarty ma być fragment od Bolkowa do Kamiennej Góry.