W rok od otwarcia tunelu w Świnoujściu przejechał nim dokładnie 4 miliony 643 tys. 554 pojazdów. Dziennie przejeżdża nim w obie strony średnio nawet 16 tys. aut. W te wakacje Świnoujście będzie świętować już 5 milionów kierowców. Dla Pomorza Zachodniego inwestycja w tunel okazała się ekonomicznym starzałem w dziesiątkę.
- Była najważniejszą inwestycją po 1989 roku - przekonuje Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. - Ostatnie 12 miesięcy pokazało nam, jak mocno zmienił się region dzięki tej przeprawie. Otworzyliśmy się turystycznie, ale też logistycznie, portowo czy umocniliśmy swoje znaczenie w sektorze offshore o czym świadczą nowe inwestycje (...). To wielka, spektakularna i bardzo udana inwestycja. Przedsiębiorcy są co do tego absolutnie przekonani.
Jak podkreśla, choć inwestycja była jedną z najbardziej skomplikowanych infrastrukturalnie, to jednocześnie jedną z najbardziej oczekiwanych w naszym regionie.
- Tunel w Świnoujściu przez dekady był tylko marzeniem wyspiarzy, a dzisiaj jest realnym kołem zamachowym zachodniopomorskiej gospodarki - zaznacza.
Tunel kosztował ponad 900 mln zł, z czego 85 proc. to dofinansowanie z UE.
Turystyka kwitnie
Cały odcinek łączący wyspy Uznam i Wolin ma 3,4 km i przejechanie go samochodem zajmuje 5 minut. To rozładowało korki na dotychczasowych przeprawach promowych i rozruszało turystykę.
Tunelem na bałtycką wyspę Uznam podróżują nie tylko Polacy, ale i także urlopowicze z Berlina i Brandenburgii. Oprócz istniejących mostów po stronie niemieckiej, tunel jest trzecim stałym dostępem do wyspy.
Wyspa Wolin i Pomorze Zachodnie to popularne miejsce wypoczynku dla naszych zachodnich sąsiadów. Uznam zaś nazywana jest wręcz "wanną berlińczyków". Pomomo że trasa autostradą nr 11 przez Szczecin jest dłuższa, za to prowadzi autostradami na większe odległości.
- Nie można także nie zauważyć, że tunel otworzył Świnoujście jeszcze bardziej na turystów. Nasz kurort zawsze miał europejskie aspiracje. Dzisiaj z całą stanowczością możemy pochwalić się nie tylko nowoczesną bazą hotelową, jedną z najpiękniejszych plaż w tej części Europy, ale i szerszą dostępnością, która będzie sprawiać, że turyści z Czech, Węgier, Słowacji i innych części Europy będą doceniać nasz pas nadmorski – mówi Hanna Mojsiuk.
Rozwój portu i wyzwanie dla Hamburga
Dzięki usprawnieniu przeprawy szybciej rozwijają się też inwestycje portowe, również te związane z gospodarką morską oraz offshore. Inwestycja jest także pozytywnie oceniana przez spedycje, transport i logistykę.
- Ilość transportów w stronę Świnoujścia i z tego miasta w ostatnim roku znacząco wzrosła. Odnotowaliśmy więcej zapytań od klientów, a jednocześnie zabiegamy o poszerzenie współpracy z kierowcami jadącymi ze Świnoujścia w głąb Europy czy Polski. Ta inwestycja sprawiła, że dla sektora TSL Pomorze Zachodnie jest jeszcze atrakcyjniejsze. Mówi się coraz częściej, że polskie porty mogą rzucić wyzwanie Hamburgowi. To bardzo możliwe – zaznacza Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL.
Przedsiębiorcy pozytywnie zapatrują się także na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. Póki co jednak ta inwestycja jest jeszcze na etapie uzgodnień.
- Mamy potencjał, ambicje, możliwości. Potrzeba jeszcze tylko infrastruktury. Tunel może być jednym z kół zamachowym wzmacniania naszej gospodarki – dodaje.