Po dziewięciu miesiącach 2024 r. liczba niewypłacalnych podmiotów w branży budowlanej jest już o 40 proc. wyższa niż w tym samym okresie roku poprzedniego i 10 proc. wyższa niż w całym 2023 r. W kłopoty wpadły przede wszystkim małe firmy - instalacyjne, remontowe, ogólnobudowlane - pisze gazeta.
To pokłosie zastoju we wszystkich segmentach branży - zarówno w budownictwie prywatnym, obejmującym głównie mieszkania i domy, jak i publicznym. W ostatnich 2-3 latach odnotowano zwłaszcza ogromny spadek liczby przetargów dotyczących przebudowy infrastruktury kolejowej, co miało związek z brakiem dostępu do środków unijnych - wyjaśnia "Dziennik Gazeta Prawna".
Cytowany przez gazetę Marcin Ogulewicz z firmy Coface wskazuje, że branży doskwiera opóźnienie we wdrażaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, trwała zapaść w inwestycjach kolejowych, wydłużające się dyskusje dotyczące transformacji energetycznej kraju i ogólna inercja wynikająca z rządowego przeglądu projektów inwestycyjnych. Jego zdaniem celem branży na najbliższe miesiące jest dotrwanie do czasu uruchomienia wyczekiwanych środków z programów publicznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"DGP" dodaje, że po pewnym zastoju w pierwszym półroczu, tempa nabierają działania GDDKiA. Podpisywane są kolejne umowy. Drogowcy od początku roku zawarli 34 kontrakty na odcinki tras o łącznej długości 443 km i wartości robót budowlanych ok. 17 mld zł.
Branża mocno liczy na budowę CPK
Jak informuje "DGP", 26 umów dotyczyło realizacji dróg ekspresowych o łącznej długości 390 km. Przegląd inwestycji wstrzymał przejściowo przedsięwzięcia na kolei, ale jesienią rozwiązał się worek z przetargami. Do końca roku kolejarze mają ogłosić postępowania o wartości ponad 17 mld zł - wskazuje gazeta.
Alarm w budowlance. "Dużą winę ponosi państwo"
Dodaje, że w przyszłym roku ma być utrzymany ten poziom zleceń. Branża budowlana duże nadzieje wiąże także z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego - lotniska i linii igrek. W tym przypadku rozpoczęcia prac można się jednak spodziewać najwcześniej w 2026 r. - czytamy w dzienniku.