Trwa budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego w Gdańsku. Powstają nabrzeża do obsługi dużych jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
Właśnie powstają dwa stanowisk przeładunkowe, każdy z czteroma ramionami nalewczymi. To one mają służyć do obsługi zbiornikowców. Wykonana zostanie też niezbędna infrastruktura: rurociągi, stalowe estakady, infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy terminal z rafinerią w Gdańsku.
Aktualnie na budowie pogrążanych jest 12 rur przeznaczonych na dalby. Na górze każdej z dalb będą zamontowane haki samozwalniające, które umożliwią cumowanie statków do nabrzeża przeładunkowego. Prace wykonywane są z lądu przy pomocy jednego z najnowocześniejszych wibromłotów w Europie – mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Wielkie rury
Roboty do łatwych nie należą, bo każda z rur waży ponad 32 tony, ma 29 metrów długości i blisko 2-metrową średnicę.
- Oprócz prac związanych z pogrążaniem rur stalowych, prowadzone są roboty zbrojarskie przy nadbudowie nabrzeża oraz pomostów przeładunkowych. Zbroimy pomost zachodni w obrębie oczepu oraz pomost wschodni, w obrębie płyty żelbetowej. Betonowane są poszczególne sekcje nabrzeża. Obecnie zabetonowano już 11 z 20 możliwych – dodaje Maciej Klecha.
Prace żelbetowe toczą się również przy budowie posadowienia pod przyszłe pomosty komunikacyjne. W obrębie powstającego Budynku Dyspozytorni i Zaplecza Technicznego trwają prace ziemne, natomiast w komorze czerpni montowane są rury czerpalne.
Wyniki Naftoportu. Najlepsze w historii terminalu
Budowa terminalu umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji biobenzyny i biodiesela oraz transportu produktów powstających w rafinerii w Gdańsku. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.