Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Budowa supertrasy w lesie. Łotwa się ociąga, Estonia zirytowana

3
Podziel się:

W poniedziałek otwarcie obwodnicy Łomży, ostatniego w Polsce odcinka trasy Warszawa-Helsinki, kluczowej dla obrony wschodniej flanki NATO. Jej zakończenie w krajach bałtyckich zajmie lata. Postęp prac najgorzej wygląda na terenie Łotwy - donosi w poniedziałek "Rzeczpospolita".

Budowa supertrasy w lesie. Łotwa się ociąga, Estonia zirytowana
Budowa drogi S61 Łomża - Kolno (sierpień 2024 r.) (GDDKiA)

Gazeta przypomina, że trasa ekspresowa, która docelowo ma mieć 970 km, w jednej trzeciej (320 km) przebiega przez Polskę: trasą S8 z Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, a dalej S61 do Budziska na granicy.

W poniedziałek zostanie oddany (na zasadzie przejezdności) brakujący odcinek: 13 km obwodnicy Łomży. Kierowcy dotrą ze stolicy do granicy w trzy godziny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zarabiał 75 tys. dol. rzucił pracę i zbudował firmę w Polsce - Przemek Żebrowski w Biznes Klasie

W Wilnie zapewniają, że litewski odcinek liczący 270 km będzie gotowy w 2030 r. Niewielu w to jednak wierzy. Od 2018 r. można przejechać autostradą z Kowna do Mariampola (70 km), teraz trwają prace na czterdziestym km odcinku do Budziska. Dużo gorzej wygląda postęp prac na terenie Łotwy, gdzie trasa ma docelowo mieć niemal 200 km - informuje "Rz".

Dziennik podaje, że jest do tego stopnia źle, że zirytowane władze Estonii interweniowały w Rydze w sprawie będącego w tragicznym stanie mostku na rzece Salaca, wąskiego gardła na trasie między Tallinem a Warszawą (trwa już budowa nowej przeprawy). Jednak zdaniem cytowanego przez agencję ERR szefa estońskich władz drogowych Priita Sauka w Estonii powstało niewiele ponad jedna piąta z planowanych 190 km autostrady.

Niepewna przyszłość Rail Baltica

"Rz" pisze, że jeszcze gorzej rysuje się przyszłość Rail Baltica, szybkiego połączenia kolejowego Helsinek z Warszawą. Koszt projektu, który miałby obejmować najdłuższy kolejowy tunel świata, jeszcze w 2017 r. szacowano na 5,8 mld euro. Dziś mówi się już o 23,8 mld euro. To dużo powyżej możliwości finansowych Wilna, Rygi i Tallina - wskazuje gazeta.

Via Baltica to trasa międzynarodowa, docelowo łącząca Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Jej znaczenia wzrosło po wybuchu wojny w Ukrainie. Usprawnić ma m.in. transport broni i wojsk po wschodniej flance NATO. Trasa biegnąca przez cztery kraje jest w dużej mierze drogą ekspresową.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
tobe
3 miesiące temu
Teraz to chyba przez Niemcy bliżej.
PRAWDA
3 miesiące temu
Litwa , Łotwa, Estonia, Finlandia sfinansujemy to długiem publicznym oraz długiem ukrytym podniesom podatki, daniny, składki oraz ustanowiony nowe podatki, daniny, składki trzeba podnieść VAT do 25% wprowadźić nowe skalę podatkowe podwyžszyć podatek od towarów i usług VAT do 25% dug to rozwój gospodarczy społeczny dug to dobrobyt
bxc99
3 miesiące temu
Jak planowano te budowy, nikt nie myślał o tym, że Finlandia wstąpi do NATO. Pisanie o wschodniej flance tego antypokojowego paktu to porażka...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
bxc99
3 miesiące temu
Jak planowano te budowy, nikt nie myślał o tym, że Finlandia wstąpi do NATO. Pisanie o wschodniej flance tego antypokojowego paktu to porażka...
tobe
3 miesiące temu
Teraz to chyba przez Niemcy bliżej.
PRAWDA
3 miesiące temu
Litwa , Łotwa, Estonia, Finlandia sfinansujemy to długiem publicznym oraz długiem ukrytym podniesom podatki, daniny, składki oraz ustanowiony nowe podatki, daniny, składki trzeba podnieść VAT do 25% wprowadźić nowe skalę podatkowe podwyžszyć podatek od towarów i usług VAT do 25% dug to rozwój gospodarczy społeczny dug to dobrobyt