Dwa odcinki S11 w Wielkopolsce, na które właśnie został ogłoszony przetarg, to odcinki Przygodzice – Ostrzeszów Północ i Ostrzeszów Północ – Kępno Północ. Mają mieć w sumie 30 km długości i powstać w formule "Projektuj i buduj".
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, z pasem awaryjnym i z rezerwą terenu pod rozbudowę do trzech pasów) powinna rozpocząć się w czwartym kwartale 2026 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ramach inwestycji powstaną odcinki dróg lokalnych, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, przejścia dla dużych zwierząt, 30 przejść dla małych zwierząt i płazów. Zostaną wybudowane też ekrany akustyczne oraz zbiorniki retencyjne.
Pierwszy, 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej Przygodzice – Ostrzeszów Północ, przebiegać będzie pomiędzy istniejącą S11, stanowiącą obwodnicę Ostrowa Wlkp. a drogą wojewódzką nr 444 w rejonie Ostrzeszowa. Ominie od wschodu Antonin, przetnie linię kolejową łączącą Ostrów Wlkp. i Kępno, obecną DK11, przechodząc na zachód od Ostrzeszowa.
Drugi, 18-kilometrowy odcinek Ostrzeszów Północ – Kępno Północ, zapewni powiązanie z drogami wojewódzkimi 444 i 449 i obecną drogą krajową nr 11. Wartość zamówienia wynosi powyżej 5 mln euro.
Jak zapowiada poznański oddział GDDKiA, przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy będą mogli jeździć nową trasą w pierwszym półroczu 2029 r.
Cała trasa gotowa do 2030 roku
Drogowcy z poznańskiego oddziału GDDKiA przypominają też, że w kwietniu podpisali umowę na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kępna, która również ma być częścią drogi S11. Inwestycja realizowana będzie w latach 2024-2027 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Inwestycję za ponad 69 mln zł zrealizuje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2027 roku.
Z kolei w lipcu podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Inwestycję o długości ponad 22 km zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Wartość umowy to ponad 853 mln zł. Budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w drugim kwartale 2028 r.
Droga S11 ma przebiegać między Piekarami Śląskimi a Kołobrzegiem. Będzie liczyć około 620 km i ma być w całości gotowa 2030 roku.