Zarząd Morskiego Portu Gdynia wydał ostry komunikat, w którym podkreślił, że wszelkie wezwania do unieważnienia tego postępowania, które pojawiają się w przestrzeni publicznej, są niezwykle szkodliwe i niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa - pisze portal biznes.trojmiasto.pl.
- Przeprowadzenie publicznego przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego było bezwzględnym warunkiem zachowania dofinansowania ze środków UE na przebudowę nabrzeży i pogłębienie basenów w Porcie Gdynia. Terminal będzie miał publiczny charakter (dostępny dla każdego podmiotu zainteresowanego przeładunkiem), co gwarantują zapisy umowy obwarowane karami łącznie z możliwością wypowiedzenia umowy przez Port - informuje ZMPG.
Ta odpowiedź jest reakcją na zarzuty, które padły ze strony różnych grup politycznych, począwszy od posłów KO, poprzez członków sejmowej komisji, a na przedstawicielach rządu premiera Morawieckiego kończąc.
Politycy nawoływali do unieważnienia przetargu, podkreślając, że terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak przypomina portal biznes.trojmiasto.pl, rozwój nowej infrastruktury Terminalu Zbożowego jest możliwy dzięki wsparciu finansowemu z funduszy unijnych, co sprawia, że proces przetargowy na dzierżawę musi być prowadzony w sposób transparentny i otwarty.
W ubiegłym tygodniu sejmowa komisja rolnictwa i rozwoju wsi wezwała do unieważnienia postępowania dotyczącego wydzierżawienia Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia. Na początku listopada tego roku zakończył się przetarg na dzierżawę, a najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Szczecin Bulk Terminal wspólnie z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera - informuje lokalna prasa.
Szczecin Bulk Terminal to firma, która od wielu lat prowadzi terminal towarów masowych w Szczecinie, nie jest więc nowym graczem na polskim rynku. Spółka ta jest powiązana z holenderską Grupą Viterra, międzynarodowym koncernem specjalizującym się w handlu, magazynowaniu, przeładunku i transporcie produktów zbożowych. Viterra Polska, będąca częścią Grupy Viterra, jest obecna na polskim rynku od 1997 roku.