Pozostali oskarżeni Jakub N., Maciej M., Aneta T., Adam Sz., Dominika B., Kamil B., Łukasz S. oraz Małgorzata L. - to m.in. pracownicy firm zlecających.
Zarzucone im czyny zagrożone są karą grzywny od 10 tys. do 500 tys. złotych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"To będzie najlepsza możliwa kampania"
Przed rozpoczęciem przewodu sądowego fundacja zajmująca się walką z reklamą alkoholu w internecie i przestrzeni publicznej "Bezpieczna Polska dla wszystkich" złożyła wniosek o dopuszczenie do postępowania, jako jego strona i sąd do tego wniosku się przychylił.
Będziemy domagać się jako fundacja, żeby osoby, które są oskarżone w tym procesie oddały pieniądze, które zarobiły na czynach nielegalnych. Będziemy też wnioskować, korzystając z tego, że na ławie oskarżonych są celebrytki, które śledzą miliony, żeby na ich profilach zostały zamieszczone materiały o szkodliwości alkoholu. Uważamy, że to będzie najlepsza możliwa kampania społeczna dotycząca świadomości i skutków spożywania alkoholu - zaznaczył aktywista i prezes fundacji "Bezpieczna Polska dla wszystkich" Jan Śpiewak.
Gin Palikota. UOKiK analizuje skargę
Podczas poniedziałkowej rozprawy pełnomocnicy oskarżonych wnioskowali o umorzenie postępowania i wyłączenie jawności procesu. Sąd jednak nie przychylił się do tych wniosków i prokurator w obecności publiczności i mediów odczytał akt oskarżenia.
Na kolejnym rozprawie, którą wyznaczono na 17 czerwca oskarżeni mają składać wyjaśnienia.
Osobom tym zarzucono zlecanie oraz prowadzenie reklamy alkoholu w postaci wina oraz innych napojów alkoholowych wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według dokumentacji zabezpieczonej w toku dochodzenia prowadzonego przez prokuraturę reklama napojów alkoholowych miała być realizowana za pośrednictwem serwisu Instagram, przy udziale osób rozpoznawalnych w związku z ich aktywnością w mediach społecznościowych. Przypomnieć przy tym należy, że polskie przepisy ustanawiają bezwzględny zakaz reklamy napojów alkoholowych innych niż piwo i są jasne oraz precyzyjne w tej kwestii - poinformowała wcześniej Prokuratura Okręgowa w Warszawie.
Podkreśliła, że zasięg nielegalnych reklam, skierowanych głównie do ludzi młodych był ogromny. W Polsce na początku 2022 roku portal społecznościowy Instagram miał bowiem 10,7 mln zarejestrowanych użytkowników.
Przypomnijmy, że w połowie grudnia prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zawiadomienia, które złożyło Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Dotyczyło ono promocji alkoholu w mediach społecznościowych, którego miała dopuścić się Magda Gessler.