Zachowania pasywno-agresywne nazywa się także agresją bierną albo pasywną. Osoby, które przyjmują taką postawę, nie chcą, a czasami wręcz nie potrafią, wyrażać negatywnych emocji wprost. W ramach krytyki drugiej osoby wykorzystują więc najczęściej drobne uszczypliwości lub sięgają po tzw. ghosting. Bierna agresja jest techniką manipulacyjną, wskutek której ofiara może zacząć odczuwać niepewność oraz poczucie winy.
Erica Dhawan, założycielka i szefowa firmy konsultingowej Cotential, zaliczana jest do grona najlepszych specjalistów do spraw zarządzania na całym świecie. W swojej karierze doradzała już gigantom takim jak Facebook, Nike, Pepsi, Johnson & Johnson i Pfizer. Jest także mówczynią motywacyjną oraz autorką książek. W swoim artykule w serwisie CNBC Make It zdradza, jakie zachowania mogą cechować osoby stosujące agresję pasywną. Podpowiada także, jak na nie reagować.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
1. Udzielanie zdawkowych odpowiedzi
Zwykle krótkie wiadomości typu "dobrze" lub "OK" nie powinny nas niepokoić. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy zauważysz, że dana osoba odpowiada w taki sposób wyłącznie tobie. Według Dhawan taka zdawkowość w rozmowie wskazuje na to, że na linii nadawca-odbiorca (np. pracownik-szef) może istnieć jakiś problem. Oto co radzi ekspertka CNBC:
- nie daj się sprowokować - unikaj zachowań defensywnych;
- dopytaj o szczegóły - powinno to skłonić drugą osobę do większej rozmowności;
- spróbuj użyć humoru - humor zwykle rozluźnia napięcie i oczyszcza atmosferę;
- odnieś się do problemu - by pokazać, że chcesz zrozumieć źródło ewentualnego nieporozumienia, warto zwrócić się do swojego rozmówcy słowami: "Czuję, że możesz być na mnie zdenerwowany. Czy mam rację?" - podpowiada ekspertka.
2. Lekceważenie poprzez ghosting
Tak zwany ghosting może odbywać się poprzez ignorowanie naszych maili i wiadomości lub odpisywanie na nie z dużym opóźnieniem. Niestety, nie ma raczej reguł, dzięki którym mielibyśmy pewność, czy ktoś wykorzystuje milczenie jako celowy afront, czy jest to tylko niedopatrzenie - czytamy w artykule Dhawan. Oto co można zrobić w sytuacji, gdy ktoś ignoruje nasze wiadomości:
- nie wyciągaj pochopnych wniosków - być może dana osoba nie robi tego celowo;
- przypomnij się - warto wysłać uprzejmą wiadomość z prośbą o kontakt w dogodnym czasie
- skontaktuj się w inny sposób - znajdź inny komunikator lub spotkaj się z daną osobą w cztery oczy
3. Nagła zmiana stylu rozmowy
Erica Dhawan wskazuje, że jest to kolejny przykład zachowania pasywno-agresywnego. Jeśli ktoś nagle zmienia ton rozmowy z nieformalnego na formalny, może (ale nie musi) to oznaczać, że próbuje pokazać ci, kto tu rządzi. W takiej sytuacji, jak czytamy na stronach CNBC:
- nie zakładaj od razu, że dana osoba jest na ciebie zła - być może jej zachowanie nie ma nic wspólnego z tobą
- skontaktuj się przez telefon, rozmowę wideo lub osobiście - komunikatory nie są w takiej sytuacji naszym największym sprzymierzeńcem. Erica Dhawan sugeruje, że najlepszą opcją jest tutaj prawdziwa rozmowa, najlepiej w cztery oczy.