Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Co dalej z Izerą? Problem to czas i pieniądze

9
Podziel się:

EMP nie chce rezygnować z projektu polskiego auta elektrycznego. Ma na niego pomysł, nie ma jednak czasu. Umowa inwestycyjna z Geely musi być podpisana jak najszybciej, bo chiński partner może się wycofać. Tymczasem wciąż nie ma finansowania - informuje piątkowy "Puls Biznesu".

Co dalej z Izerą? Problem to czas i pieniądze
Pierwotny projekt Izery (Izera)

"PB" wskazuje, że nowy zarząd odpowiedzialnej za projekt Izera spółki ElektroMobility Poland (EMP) walczy z czasem. Inwestycja, której owocem ma być fabryka aut elektrycznych polskiej marki, wciąż nie ma dopiętego finansowania, a dwuletnia umowa z chińskim partnerem technologicznym Geely dobiega końca.

Polski elektryk. Trwa walka z czasem

Łukasz Maliczenko, wiceprezes EMP, na którego powołuje się Bloomberg, ostrzega, że chiński inwestor, firma Geely może się wycofać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polacy reagują na wygraną Trumpa. Mocne słowa na ulicy

"Widzę duże ryzyko, że opóźnienie w procesie finansowania może doprowadzić do konieczności ponownego rozważenia naszej współpracy, a nawet budowania jej z kimś innym. Byłaby to duża strata i zmarnowana okazja" – uważa Maliczenko.

Gazeta podkreśla, że EMP pozyskało dotychczas ok. 580 mln zł od państwowych spółek, ale żeby zrealizować projekt, potrzebuje jeszcze 2-3 mld euro.

ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. jako spółka czterech kontrolowanych przez państwo koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, który ma 90,8 proc. akcji; pozostali akcjonariusze, czyli PGE, Enea, Turon i kontrolowana przez Orlen Energa mają po 2,3 proc. udziałów.

Co z budową aut elektrycznych Izera?

W marcu br. EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery - firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.

W maju 2024 r. Prezydent Jaworzna wydał EMP pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego Izery.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
firma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
Jan
3 miesiące temu
To jest miś na miare naszych możliwości!
Ppfff
3 miesiące temu
Miś tyle w temacie, geely czyli Chińczycy czekali na zgodę i miejsce aby wybudować fabrykę pewnie w max 1,5 roku a nieudacznicy i tak to spaprali , Polska to żałosny kraj
Prezydent2025
3 miesiące temu
Polacy chcą IZERY. Niestety tacy, których stać na auto za 20 000 zł a już nie bardzo stać na paliwo, ubezpieczenie i wymianie oleju nie wspomnę. Oczywiście Państwo, ale nie Oni ma do tego "polskiego" interesu dopłacić.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
jodex
2 miesiące temu
Nie pchać się w to bagno, szkoda kasy. Przecież widać już wyraźnie, że elektromobilność umiera.
prt
2 miesiące temu
likwidacja
asd
2 miesiące temu
nie wiem czy jest sens iść na takie układy z Chinami - jeszcze raz ośmielimy się zagłosować przeciw ich interesom to może się okazać że partia zakaże nam sprzedawać części do montowania tych izer...
SQRT
3 miesiące temu
Weźcie melexa załóżcie na niego jakąś karoserię z aluminium co ładnie wygląda i cyk zrobione. Prędkość maksymalna to 50km/h więc mniej wypadków będzie do jazdy po mieście więcej nie potrzeba.
Ppfff
3 miesiące temu
Miś tyle w temacie, geely czyli Chińczycy czekali na zgodę i miejsce aby wybudować fabrykę pewnie w max 1,5 roku a nieudacznicy i tak to spaprali , Polska to żałosny kraj