Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Co dalej z Izerą? Problem to czas i pieniądze

9
Podziel się:

EMP nie chce rezygnować z projektu polskiego auta elektrycznego. Ma na niego pomysł, nie ma jednak czasu. Umowa inwestycyjna z Geely musi być podpisana jak najszybciej, bo chiński partner może się wycofać. Tymczasem wciąż nie ma finansowania - informuje piątkowy "Puls Biznesu".

Co dalej z Izerą? Problem to czas i pieniądze
Pierwotny projekt Izery (Izera)

"PB" wskazuje, że nowy zarząd odpowiedzialnej za projekt Izera spółki ElektroMobility Poland (EMP) walczy z czasem. Inwestycja, której owocem ma być fabryka aut elektrycznych polskiej marki, wciąż nie ma dopiętego finansowania, a dwuletnia umowa z chińskim partnerem technologicznym Geely dobiega końca.

Polski elektryk. Trwa walka z czasem

Łukasz Maliczenko, wiceprezes EMP, na którego powołuje się Bloomberg, ostrzega, że chiński inwestor, firma Geely może się wycofać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polacy reagują na wygraną Trumpa. Mocne słowa na ulicy

"Widzę duże ryzyko, że opóźnienie w procesie finansowania może doprowadzić do konieczności ponownego rozważenia naszej współpracy, a nawet budowania jej z kimś innym. Byłaby to duża strata i zmarnowana okazja" – uważa Maliczenko.

Gazeta podkreśla, że EMP pozyskało dotychczas ok. 580 mln zł od państwowych spółek, ale żeby zrealizować projekt, potrzebuje jeszcze 2-3 mld euro.

ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. jako spółka czterech kontrolowanych przez państwo koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, który ma 90,8 proc. akcji; pozostali akcjonariusze, czyli PGE, Enea, Turon i kontrolowana przez Orlen Energa mają po 2,3 proc. udziałów.

Co z budową aut elektrycznych Izera?

W marcu br. EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery - firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.

W maju 2024 r. Prezydent Jaworzna wydał EMP pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego Izery.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
firma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
Jan
2 miesiące temu
To jest miś na miare naszych możliwości!
Ppfff
miesiąc temu
Miś tyle w temacie, geely czyli Chińczycy czekali na zgodę i miejsce aby wybudować fabrykę pewnie w max 1,5 roku a nieudacznicy i tak to spaprali , Polska to żałosny kraj
Prezydent2025
miesiąc temu
Polacy chcą IZERY. Niestety tacy, których stać na auto za 20 000 zł a już nie bardzo stać na paliwo, ubezpieczenie i wymianie oleju nie wspomnę. Oczywiście Państwo, ale nie Oni ma do tego "polskiego" interesu dopłacić.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
jodex
miesiąc temu
Nie pchać się w to bagno, szkoda kasy. Przecież widać już wyraźnie, że elektromobilność umiera.
prt
miesiąc temu
likwidacja
asd
miesiąc temu
nie wiem czy jest sens iść na takie układy z Chinami - jeszcze raz ośmielimy się zagłosować przeciw ich interesom to może się okazać że partia zakaże nam sprzedawać części do montowania tych izer...
SQRT
miesiąc temu
Weźcie melexa załóżcie na niego jakąś karoserię z aluminium co ładnie wygląda i cyk zrobione. Prędkość maksymalna to 50km/h więc mniej wypadków będzie do jazdy po mieście więcej nie potrzeba.
Ppfff
miesiąc temu
Miś tyle w temacie, geely czyli Chińczycy czekali na zgodę i miejsce aby wybudować fabrykę pewnie w max 1,5 roku a nieudacznicy i tak to spaprali , Polska to żałosny kraj