"W nowym harmonogramie KPO znalazły się daty, które mogą pogrzebać projekt polskiego samochodu elektrycznego. Terminy określone w kamieniach milowych zakładają m.in. podpisanie umów o ewentualnym finansowaniu projektu dopiero pod koniec 2025 r., a wypłatę pieniędzy (konkretnie 1 mld 114 mln euro) w II kw. 2026 r. Według spółki, to daty nie do przyjęcia. Są bowiem zbyt odległe" - czytamy w Business Insider Polska.
"Bądźmy realistami"
Spółka Electromobility Poland, która ma produkować w Jaworznie samochody elektryczne pod marką Izera, w odpowiedzi na pytania serwisu pisze, że "ewentualne podpisanie umowy inwestycyjnej w IV kw. 2025 r. uniemożliwia realizację projektu w założonych obecnie ramach, harmonogramie, a także z obecnymi partnerami biznesowymi, jak np. generalny wykonawca, których spółka pozyskała do współpracy".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Bądźmy realistami. Scenariusz, w którym moglibyśmy w 2026 r. jeździć Izerą, już nam odjechał - mówił niedawno "Dziennikowi Gazecie Prawnej" Tomasz Kędzierski, nowy prezes ElectroMobility Poland.
Wyliczył że na budowę fabryki i pierwsze miesiące działalności potrzeba będzie 2-3 mld euro. - Model biznesowy jest gotowy w 80–90 proc. Idziemy w kierunku tego, aby opierał się w ok. 50 proc. na środkach z Krajowego Planu Odbudowy, a w ok. 50 proc. na zadłużeniu - dodał. Ta druga połowa ma pochodzić z kredytów bankowych na zasadach rynkowych.
ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. jako spółka czterech kontrolowanych przez państwo koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, który ma 90,8 proc. akcji; pozostali akcjonariusze, czyli PGE, Enea, Turon i kontrolowana przez Orlen Energa mają po 2,3 proc. udziałów.
Co z budową aut elektrycznych Izera?
W marcu br. EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery - firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.
W maju 2024 r. Prezydent Jaworzna wydał EMP pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego Izery.